ارزش دلاری بورس به کمترین میزان در سال ۱۴۰۲ رسید

ارزش دلاری بورس به کمترین میزان در سال ۱۴۰۲ رسید

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، معاملات امروز بازار سهام با ریزش قابل توجه شاخص‌های بورسی همراه بود تا یک روز سیاه دیگر برای سهامداران در معاملات امروز رقم بخورد.

با افت امروز قیمت سهام، ارزش دلاری بورس به ۱۵۰ میلیارد دلار کاهش یافت که کمترین میزان این متغیر در سال جاری به شمار می‌رود. البته افزایش نرخ دلار طی روزهای اخیر و ریزش بورس را می‌توان دو عامل این موضوع دانست.

تحلیلگران بنیادی به گزارش اقتصاد کشور به نقل از ‌های ۶ ماهه توجه دارند که در روزهای پایانی مهرماه منتشر شد. بسیاری از گزارش‌ها حاکی از بهبود وضعیت بنیادی شرکت‌ها دارد؛ اما قیمت بازاری سهام آن‌ها زیر قیمت ذاتی قرار گرفته است. از این رو، این تحلیلگران معتقدند بازار در نهایت به سوی قیمت‌ های ذاتی حرکت خواهد کرد.

* افزایش شدید ریسک‌های سیستماتیک در بورس

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند بورس گفت: دومسئله اصلی بورس تهران، رکود معاملات و خروج پول حقیقی تداوم دارد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: خبرها و حواشی جنگ از جمله سیگنال‌هایی بود که بر ریسک‌های سیستماتیک بازار اضافه کرد و در سوی دیگر گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها منتشر شد که گزارش‌های مثبت نتوانست بر تقاضای بازار بیفزاید.

وی ادامه داد: دولت نتوانسته بحران بی اعتمادی را حل کند و در بعضی مواقع بر شدت آن نیز افزوده است. در مواردی با تصمیمات شتاب زده و تغییرات چندباره آن‌ها و در مواردی نیز با بی‌تصمیمی و تعلل موجب تعمیق بحران شده است.

* افت ۵۰ هزار واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل بورس تهران امروز شنبه ۶ آبان‌ماه ۲.۵۴ درصد (معادل ۵۰ هزار و ۸۵۶ واحد) کاهش ارتفاع داد و با از دست دادن کانال ۲ میلیون واحدی تا سطح یک میلیون و ۹۵۱ هزار واحد یعنی محدوده‌ای که در نخستین روز شهریورماه از آن عبور کرده بود و در مدت ۱۰ روز خود را به ارتفاع دو میلیون و ۱۵۰ هزار واحد نیز رسانده بود، عقب‌نشینی کرد. حالا شاخص کل بورس تا رسیدن به کف یک میلیون و ۹۳۸ هزار واحدی امسال که در ۳۱ مردادماه تجربه شده بود، تنها ۱۳هزار واحد فاصله دارد.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش ۲۳ هزار و ۵۴۸ واحد در رقم ۶۵۳ هزار و ۱۷۶ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۳.۴۸ درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس با افت ۶۷۲ واحدی به رقم ۲۳ هزار و ۹۰۳ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با سقوط ۵ هزار و ۵۶۶ واحد به سطح ۱۱۴ هزار و ۶۰۴ واحد رسید.

* رشد خروج سرمایه از بورس

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای هشتمین روز متوالی منفی شد و هزار و ۱۳۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه رشد ۳۲۸ درصدی داشته است.

امروز نماد وبملت (بانک ملت)، شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) و شپنا (پالایش نفت اصفهان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در میان گروه‌ها نیز، بانک‌ها، فلزات اساسی، شیمیایی‌ها و پالایشی‌ها بیشترین خروج سرمایه حقیقی را ثبت کردند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای فزر (پویا زرکان آق دره)، حفارس (حمل و نقل بین المللی خلیج فارس) و فاذر (صنایع آذرآب) تعلق داشت.

* افزایش ۵۰ درصدی ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۹ هزار و ۴۸۳ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۶۸۵ میلیارد تومان بود که ۷ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۵۰ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۴ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان رسید.

* صف‌های خرید و فروش بورس 

در پایان معاملات امروز، تعداد نمادهای مثبت ۵۳ نماد و تعداد نمادهای منفی ۷۴۵ نماد بوده است. حدود ۹۳ درصد نمادها قرمز بودند.

در جریان معاملات روز شنبه، ۱۵ نماد صف خرید داشتند و ۳۲۳ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۸۵ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۲۰ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۱۷۲ درصدی به هزار و ۱۶۸ میلیارد تومان رسید.

سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در پایان معاملات به ۱۹.۸ میلیون تومان و سرانه فروش آن‌ها به ۳۲ میلیون رسید.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=14359

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: