نام بابک زنجانی که زمانی یکی از بزرگترین و جنجالیترین پروندههای فساد اقتصادی متعلق به او بود، حالا دوباره بر زبانها افتاده است.
به گزارش اقتصاد کشور به نقل از خبر آنلاین؛ ماجرا از جایی کلید خورد که شرکت راهآهن بزرگترین تفاهم نامه صنعت ریلی را با شرکتی خصوصی منعقد کرد . کندوکاو در وضعیت شرکتی که بنا بر اعلام صورت گرفته از سوی مهدی ابراهیمی ، مدیرعاملش، در آدرماه ۱۴۰۳ تاسیس ده است خیلی زود خط و ربط ها به بابک زنجنی را آشکار کرد . البته مهدی ابراهیمی در سی و یک فروردین در جمع خبرنگاران و در مراسم امضای قرارداد تاکید کرد: «ما آقای زنجانی را ندیدهایم، در هلدینگ حضور ندارند و سهامدار نیستند اما از ما پشتیبانی میکنند. ایشان در هلدینگ وان حضور ندارند ولی از طریق سرمایههایی که در خارج از ایران دارند در حال خدمترسانی به مردم ایران هستند. در ضمن رئیس این قوه در اسفندماه سال گذشته اعلام کردند که بابک زنجانی بدهیهای خود را پرداخت کرده است و حتی مازاد پرداختی داشتند و از دولت طلبکار هستند.»
همین توضیحات کافی بود تا امضای این قرارداد با نام بابک زنجانی گره بخورد و اما و اگرها خود را نشان دهد.
مفاد تفاهم نامه چیست؟
مقرر است در قالب این تفاهم نامه۶۱ هزار میلیارد تومانی تأمین ۳۰۰ دستگاه قطار خودکشش دیزلی، ۵۰ دستگاه لوکوموتیو و ۶۰۰ واگن باری مخزندار صورت گیرد.
البته بعد از امضای این قرارداد در اکانت منتسب به بابک زنجانی در شبکه ایکس نیز محتوایی مرتبط با این مضمون منتشر شد.
بزرگترین سرمایهگذاری بخش خصوصی در تاریخ راهآهن ایران اقتصاد کشور را به ریل خواهیمانداخت . سالی که قدرت اقتصادی جایگزین قدرت سیاسی خواهد شد.
راهآهن چه موضعی گرفت؟
پس از اعلام این اخبار بیرانوند، معاون تامین سرمایه و حمل و نقل راهآهن در گفتگو با خبرگزاری خبرانلاین در پاسخ به این سوال که گفته میشود این شرکت منتسب به بابک زنجانی بوده و ایشان بلافاصله بعد از این قرارداد، توئیت درباره سرمایهگذاری ۶۴ هزار میلیارد تومانی داشته است، گفت: «ما با شرکتهایی که قرارداد امضا کردیم، اسامی آنها معلوم است. اساسنامههای آنها را در مرحله صلاحیتسنجی کنترل میکنیم و از نظر قانونی و مقرراتی که ما برای پذیرش سرمایهگذار داریم، منع قانونی نداشتند و هیچگونه مسالهای وجود نداشت، بنابراین این شرکتها مراحل صلاحیتسنجی را طی کردند.»
وی تاکید کرد: «ما در هیچ کدام از اسناد صلاحیتسنجی که برای این شرکتها دیدیم، مطلقا اسم ایشان نبوده است. اگر منعی وجود داشته باشد، از سمت مراجع قانونی به ما اطلاع داده میشود.»
معاون تامین سرمایه و حملونقل راهآهن عنوان کرد: «تمام مراحل صلاحیتسنجی این تفاهمنامهها با دقت انجام شده و ما در اسناد این شرکتها، هیچ ایراد مقرراتی و قانونی وارد نیست. از سوی دیگر، یک سرمایهگذار در بخش ریلی ورود میکند و از سمت دولت و راهآهن، نه معاملهای با اینها انجام شده و نه امتیازی داده شده است، بلکه ما در بخش وظایف خود، حضور سرمایهگذاران را در صنعت ریلی تسهیلگری میکنیم.»
آرزوهای بابک زنجانی فقط در ریل نیست
با این حال اما به نظر میرسد اعلام رسمی اسم شرکتها در صفحه توییتری منتسب به بابک زنجانی بیراه نیست. در این زمینه اظهارات مهدی ابراهیمی درباره حمایت بابک زنجانی از این شرکت نیز قابل تامل است. البته این اولین باری نیست که موضوع بازگشت بابک زنجانی به عرصه اقتصاد مطرح میشود . در اکانت منتسب به بابک زنجانی اخباری درباره خرید هواپیما و تاکسی برقی و … منتشر شده است. در این نوشتار آمده است: به خرید ۳۲ فرورند هواپیما، هزاران کشندهی حمل سوخت و کالا، پنجاه هزار تاکسی برقی و ۶۲۰ واگن قطار اشاره شده است. به نظر میرسد بابک زنجانی که به دلیل پروندههای سنگین فساد مالی ازجمله بدهی ۲.۵ میلیارد یورویی به وزارت نفت و نقشآفرینی در دور زدن تحریمها در دولت احمدینژاد از سال ۱۳۹۲ در زندان به سر میبُرد، همچنان یکی از جنجالیترین چهرههای اقتصادی است.