برنامه‌هایی که اروپایی‌ها برای پایداری شبکه برق دنبال می‌کنند

برنامه‌هایی که اروپایی‌ها برای پایداری شبکه برق دنبال می‌کنند

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، میعاد رضا شفیعی‌خواه، عضو هیئت علمی دانشگاه واسای فنلاند در دومین نشست مشترک با مجمع قدرت بخش ایران IEEE با عنوان «مدیریت مصرف در شبکه‌های قدرت مدرن» که به میزبانی شرکت مدیریت شبکه برق ایران برگزار شد، گفت: امروز اکثر کشورهای توسعه یافته جهان با درک میزان اهمیت انرژی‌های تجدید پذیر و نقش این نوع انرژی در تأمین حداکثری برق، سرمایه گذاری بسیار زیادی را در این حوزه آغاز کرده‌اند.

وی ادامه داد: دلیل گرایش این کشورها به انرژی‌های تجدید پذیر را باید در دو موضوع اهمیت یافتن مسائل زیست محیطی، پدیده تغییر اقلیم و نیز پیشرفت تکنولوژی‌ها در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر جست و جو کرد.

شفیعی‌خواه افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در اکثر کشورهای اروپایی انرژی‌های تجدید پذیر رشد سریعی دارند و سهم این نوع انرژی در سبد کل انرژی کشورها رو به افزایش است. با این وجود عدم قطعیت چه در بخش تولید و چه در بخش مصرف در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر که پایداری شبکه را به چالش می‌کشد و در نتیجه ممکن است به نارضایتی عمومی منجر شود، بزرگ‌ترین مشکل و چالش رشد سریع انرژی‌های تجدید پذیر محسوب می‌شود.

این مدرس دانشگاه دانشگاه اظهار کرد: اروپایی‌ها با هدف افزایش پایداری شبکه، همزمان با توسعه انرژی‌های تجدید پذیر موضوعات موازی دیگری همانند افزایش انعطاف پذیری شبکه، افزایش راندمان وسایل برقی و توسعه سیستم‌های ذخیره‌ساز انرژی را در دستور کار قرار داده‌اند تا مشکل عدم قطعیت انرژی‌های تجدید پذیر را به حداقل برسانند.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در بحث تأمین انرژی همواره مورد تاکید قرار دارد، تأمین بالاترین سطح از پایداری شبکه همزمان با کاهش حداکثری هزینه‌هاست که برای تحقق این هدف، اروپایی‌ها از سیستم‌ها و تکنولوژی‌های به روز استفاده می‌کنند.

شفیعی‌خواه با اشاره به اینکه پاسخگویی بار یکی از راهکارهای مهم اروپایی‌ها برای حفظ پایداری شبکه برق است، افزود: پاسخگویی بار یکی از زیر مجموعه‌های مدیریت مصرف است که در حال حاضر در بسیاری از مناطق اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای جهان استفاده می‌شود.

تفاوت برنامه‌های پاسخ گویی بار بین کشورهای اروپایی‌ها و آمریکا

شفیعی‌خواه با اشاره به تفاوت برنامه‌های پاسخ‌گویی بار در کشورهای مختلف بیان کرد: به عنوان نمونه اروپایی‌ها برای پاسخگویی بار بیشتر از آنکه در ساعات اوج مصرف از ابزار قیمتی استفاده کنند، به دنبال افزایش بهره‌وری و ارتقای راندمان چه در بخش تولید و چه در بخش مصرف مانند افزایش استاندارد ساختمان‌ها هستند، اما در کشورهایی مانند آمریکا بیشتر بر روی ابزار قیمتی تاکید می‌شود و در ساعات اوج مصرف آمریکایی با بالا بردن قیمت میزان مصرف برق را کاهش می‌دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهداف اروپایی‌ها از برنامه‌های مدیریت مصرف و پاسخگویی بار اشاره کرد و افزود: افزایش بهره‌وری ساختمان‌ها و دستگاه‌ها، استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر، ایجاد انعطاف در شبکه سراسری برق، کاهش مصرف در ساعات اوج بار، کاهش آلاینده‌های جوی از طریق تولید برق و افزایش آگاهی مردم از صنعت برق از جمله مهم‌ترین اهداف اروپایی در این زمینه است.

استاد دانشگاه فنلاند در همین زمینه ادامه داد: استفاده از شبکه‌های هوشمند (Smart grid)، افزایش مشارکت مردمی، اصلاح و به روز رسانی قوانین و مقررات، اجرای برنامه‌های متنوع مدیریت مصرف و پاسخگویی، استقبال از ایده‌های نوآورانه و اعطای مجوز زمانی هوشمند به وسایل برقی پرمصرف از جمله برنامه‌های اروپایی‌ها برای تأمین حداکثری برق مشترکان و حفظ پایداری شبکه است.

بهره‌برداری اروپایی‌ها از فناوری بلاکچین و بازارهای محلی برای پایداری شبکه

این استاد دانشگاه در ارتباط با آخرین فناوری‌هایی که در اروپا برای مدیریت مصرف برق استفاده می‌شود، نیز افزود: یکی از فناوری‌هایی که در اروپا برای مدیریت مصرف مورد تاکید قرار دارد، فناوری بلاکچین است که از آن به عنوان ابزاری برای ایجاد تعامل دوسویه میان بخش تولید و مصرف و ایجاد تعادل در بازار استفاده می‌شود.

وی با اشاره به تاکید فراوان اروپایی بر روی بازارهای محلی برق اظهار داشت: پژوهش‌ها نشان می‌دهد توان و قدرت بازارهای محلی در تأمین برق با شبکه‌های سراسری تفاوت چندانی ندارد، ولی از آن سو استفاده از بازارهای محلی ضمن افزایش مشارکت حداکثری تولیدکنندگان خرد، همچنین هزینه‌های تولید را به شدت کاهش می‌دهد و از این رو در کشورهای اروپایی به شدت مورد تاکید قرار گرفته است.

شفیعی‌خواه در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به ضرورت توسعه بازارهای محلی برق با استفاده از ظرفیت انرژی‌های تجدید پذیر در ایران گفت: در ایران توانمندی‌های بالایی برای توسعه بازارهای محلی برق به ویژه در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر وجود دارد که این موضوع نیاز به توسعه و راه اندازی سکوهای (پلتفرم) مورد نیاز دارد و باید به این موضوع توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=19039

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: