تسهیلات مسکن روستایی باید به ۴۰۰ میلیون تومان برسد

تسهیلات مسکن روستایی باید به ۴۰۰ میلیون تومان برسد

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از مهم‌ترین وعده‌های دولت سیزدهم ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال بود. در حال حاضر، ساخت مسکن در محورهایی نظیر اراضی ۹۹ ساله، خود مالکی شهری، بافت فرسوده و خودمالک روستایی بخش‌های مختلفی هستند که  یک میلیون واحد مسکونی را تشکیل می‌دهند.

در این بین ساخت مسکن روستایی از اهمیت بالایی برخوردار است، در حدود ۲ میلیون واحد روستایی نیازمند نوسازی و بهسازی هستند؛ با توجه به این‌که کشور ایران روی کمربند زلزله‌خیز قرار دارد لازم هست، هرچه زودتر واحدهای فرسوده و قدیمی نوسازی شوند. مسکن یکی از مهم‌ترین نیازهای اولیه‌ی هر انسانی است که بر رفاه خانواده تاثیر مستقیم دارد، در صورتی که مسکن متناسب برای خانواده‌ها در روستا فراهم باشد، انگیزه‌ی روستاییان برای ماندگاری در روستا و حتی مهاجرت معکوس حاشیه‌نشینان به روستا فراهم خواهد شد.

از سوی دیگر، خبرهای زلزله‌های پرشمار که به حادثه‌ای دلخراش و فوت تعدادی از هم وطنان کشور منتهی شد، همواره زمینه ناراحتی هر انسانی را فراهم می‌کند. بر این مبنا توجه به توسعه زیرساخت‌های زندگی و حرکت به سوی کمترین آسیب در هنگام رخ دادن این پدیده طبیعی غیر قابل پیش‌بینی امری اجتناب ناپذیر است. در همین راستا نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی یکی از مسائلی است که به وضوح می‌تواند خسارات جانی و مالی ناشی از زلزله در ایران به عنوان یک کشور زلزله‌خیز را به حداقل برساند.

در همین راستا، قانون گذار با توجه به اهمیت این مسئله، موضوع نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن‌های روستایی را در اولویت قرار داده و در برنامه ششم توسعه به وضوح این مسئله را به عنوان تکلیف حاکمیت مشخص کرده است.

بر این مبنا، رونق ساخت و ساز در روستا باعث ایجاد اشتغال خواهد شد و در مجموع درآمد روستاییان را افزایش خواهد داد.

در همین راستا، جواد رحمتی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به چالش‌های موجود در ساخت مسکن روستایی گفت: پرداخت تسهیلات مسکن روستایی برای ساخت واحدها توسط مردم اصلی‌ترین چالش است، زیرا در روستا مشکل زمین مشابه شهرها وجود ندارد و باید برای توسعه روستایی، این تسهیلات به موقع و به میزان مکفی پرداخت شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: لازم است با توجه به افزایش قیمت‌ تمام شده‌ی ساخت و ساز، مبلغ وام مسکن به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یابد و در صورتی که تسهیلات بانکی به موقع پرداخت شود، امکان نوسازی ۲۰۰ هزار واحد روستایی در سال وجود خواهد داشت.

وی افزود: هزینه ساخت به طور متوسط در کشور به متری ۱۰ میلیون تومان رسیده و با ۴۰۰ میلیون تومان امکان ساخت زیربنایی ۴۰ متری وجود دارد که با آورده روستایی معادل وام  می‌تواند به ۸۰ متر برسد، لذا افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی نیاز قطعی کشور است.

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  فارس، علاوه بر تسهیلات ساخت مسکن، رئیس جدید بنیاد مسکن انقلاب اسلامی وعده داده‌است که تا پایان دولت سیزدهم ۵۰۰ هزار قطعه زمین در روستاها به متقاضیان واجد شرایط برای ساخت مسکن واگذار شود. به عبارت دیگر در سال جاری ۲۵۰ هزار قطعه زمین واگذار خواهد شد و لازم است به همین تعداد تسهیلات ساخت روستایی نیز واگذار شود.

با توجه به موارد فوق می‌توان گفت: در ۲ سال پیشرو در حدود ۴۵۰ هزار واحد مسکن روستایی ساخته خواهد شد که به تناسب نیازمند همین تعداد تسهیلات نیز است. از آن‌جایی که هر سال هیئت وزیران مبلغ و تعداد تسهیلات نوسازی و بهسازی روستایی را تصویب می‌کند، ضروری است در سال پیشرو تعداد تسهیلات ۴۵۰ هزار واحد و مبلغ آن ۴۰۰ میلیون تومان تعیین شود.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=13553

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: