تناوب کشت، پیش‌نیاز خودکفایی در گندم است

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

تناوب کشت، پیش‌نیاز خودکفایی در گندم است

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه خودکفایی در گندم، نیازمند تناوب کشت است اعلام کرد: ۹۸ درصد محصولات زراعی کشور، تابستانه و در تناوب با گندم کشت می‌شود، از این رو لازم است برای استفاده حداکثری، محصولات کم‌آب بر در تناوب با محصول گندم کشت شود.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، «علیرضا مهاجر» در نهمین نشست فصلی برنامه‌ریزی معاونت امور زراعت با اشاره به مشکلات موجود افزود: سیاست اصلی این معاونت، حل مسائل فنی و هم افزایی برای رفع نیازهای کشور در تولید محصولات زراعی است.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه راهبردی وزارت جهادکشاورزی در افزایش تولید یادآور شد: جهش تولید در دیمزارها، کشت قراردادی و الگوی کشت از برنامه‌های اصلی معاونت زراعت برای تولید بیشتر با استفاده از منابع موجود است.

به گفته وی، مشکلات کشاورزان در زمینه کود باید حل و فصل و کمبود سردخانه در تولیدات سبزی و صیفی رفع شود.

مهاجر افزود: تولیدات زراعی نقش پررنگی در سفره مردم دارند، بنابراین ارتقای ظرفیت و بهره‌وری در تولیدات زراعی دارای اهمیت است.

ایران در تولید ۲۲ محصول مقام اول تا دهم جهانی
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این جلسه با اشاره به حضور و فعالیت مراکز خدمات، گفت: مراکز خدمات پیشران تحقق اهداف وزارت جهاد کشاورزی در تولید به شمار می‌رود.

«شاهپور علایی مقدم» با اشاره به دستاورد حوزه زراعت علی رغم محدودیت‌ها افزود: سال گذشته، رشد ۳۳ درصدی تولید غلات در کشور را شاهد بودیم؛ تولید غلات از ۱۵.۷ میلیون تن به ۲۷.۵میلیون تن رسیده است.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی به رشد ۶۰درصدی خرید تضمینی گندم هم اشاره کرد و یادآور شد: خرید تضمینی گندم در سال گذشته از ۴.۲میلیون تن به ۷.۳میلیون تن رسید.

وی با یادآوری گزارش فائو ( سازمان خوار و بار جهانی) در خصوص تولید محصولات کشاورزی، گفت: براساس آمار فائو ایران در تولید۲۲ محصول مقام اول تا دهم را به خود اختصاص داده و این در شرایطی است که میزان بارندگی در ایران، یک سوم و میزان تبخیر سه برابر متوسط جهانی است.

به گفته علائی مقدم، محدودیت اقلیم، کشاورزی ایران را با مخاطرات همراه کرده، از این رو مقایسه قیمت محصولات کشاورزی در کشور ما با سایر کشورها فاقد منطق صحیح است.

وی با بیان اینکه باید در بحث تسهیلات، یارانه ها و اعتبارات از بخش کشاورزی حمایت کنیم، افزود: ۱۸۰ همت از کل تسهیلات اختصاص یافته به بخش کشاورزی توسط بانک کشاورزی به کشاورزان پرداخت شده است.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=11189

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: