جزئیات کاهش هزینه مبادله برای تجار ایران و روسیه

جزئیات کاهش هزینه مبادله برای تجار ایران و روسیه

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در شرایطی که بازرگانان ایران برای انجام تجارت با کشورهای همسایه پیش از این مجبور بودند، در انتقال ارز از کانال‌های غیررسمی مانند حواله، صرافی‌ها و یا دلالان با هزینه و ریسک بالا استفاده کنند که گاهی اصل سرمایه آنها از بین می‌‌رفت و یا اینکه زمان انتقال ارز تا ۶ ماه طول می‌کشید، اما امروز در سفر رئیس کل بانک مرکزی به روسیه قرارداد دوجانبه‌ای امضا شده که اولا مبادله بین دو کشور با ارزهای ملی و محلی صورت می‌گیرد، ثانیا خط اعتباری برای تجار ایرانی از طرف روسیه به مبلغ ۱۷ میلیون یورو در نظر گرفته شده که در کاهش هزینه مبادله برای تجار و کاهش ریسک تجارت بسیار مؤثر است.

در این زمینه امروز محسن کریمی در ارتباط زنده با شبکه خبر اعلام کرد: تفاهم‌نامه پولی که با روسیه انجام شد، بستر پولی و بانکی فراهم کرد که امروز در سطح جدیدی این روابط تجاری بین دو کشور همسایه آغاز شد.

به گفته وی؛ در سفر رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی به روسیه و مذاکره با همتای روسی خود مقرر شد روابط پولی و بانکی بین دو کشور افزایش یابد و سند اقدامات مشترک بین دو بانک مرکزی که سال گذشته در تهران امضا شد، امروز به مرحله عمل برسد. خط اعتباری برای بازرگانان ایرانی گشایش پیدا کند.

معاون بانک مرکزی در مورد نحوه گشایش خط اعتباری روسیه گفت: زیرساخت‌های آن فراهم شده بود. در حال حاضر برقراری ارتباط کارگزاری بانکی بین دو کشور ایران و روسیه توسط دو بانک تجاری فراهم شده است و امروز اولین تراکنش مناسب بین بانک سپه و یک بانک روسیه انجام شد و در اولین قدم خط اعتباری ۱۷ میلیون یورویی برای تجار ایران گشایش یافت.

کریمی با بیان اینکه بحث دلارزدایی تنها مختص ایران نیست، گفت: وقتی با زیرساخت‌های فراهم‌شده تعامل بانکی بین ایران و روسیه بدون توجه به زیرساخت‌های غربی و بدون توجه به دلار و بلکه با ارزهای ملی ریال و روبل انجام می‌شود، هزینه مبادله برای تجار دو کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شدت کاهش می‌دهد.

به گفته این مقام بانک مرکزی؛ تاکنون به خاطر تحریم‌ها فشار زیادی به بازرگانان دو کشور وارد می‌شد و متأسفانه تجارت ما کشورهای همسایه پرریسک و هزینه مبادله بالا انجام می‌شد که انتقال پول از طریق حواله، کانال‌های صرافی‌ها و کانال‌های غیررسمی (دلالان) و با ریسک بالا صورت می‌گرفت، اما اکنون با گشایش خط اعتباری و تفاهم پولی در بستر بانکی و از طریق ابزارهای ایمن و کم‌ریسک و کم هزینه مانند SD انجام می‌شود.

وی در توضیح بیشتر برای خط اعتبار روسیه گفت: این اتفاق مهم در سفر رئیس کل بانک مرکزی انجام شده و خط معاوضه نقدینگی میان بانک‌های مرکزی ایران و روسیه نهایی شده و این درواقع یک خط سوآپ و مبادله ارزی و نه کردیت لاین است که شکل گرفته و در آن پول‌های ملی و محلی به‌جای دلار استفاده می‌شود و درواقع دلارزدایی در مبادلات تجاری دو کشور انجام می‌شود.

معاون بانک مرکزی اظهار امیدواری کرد، با راه‌اندازی خط معاوضه نقدینگی بین ایران و روسیه حجم تجارت دو کشور که الان حدود ۱.۵ میلیارد دلار است، برای سال آینده به ۲ میلیارد دلار افزایش یابد و در این زمینه بازرگانان ایرانی از این خط اعتباری بسیار استقبال می‌کنند.

وی در مورد اثر خط اعتباری روسیه بر کاهش هزینه تجاری و هزینه مبادله گفت: وقتی تجار مجبور بودند در بسترهای غیربانکی اقدام به جابجایی پول کنند هزینه، ریسک و زمان انتقال پول افزایش می‌یافت، اما وقتی بستر بانکی فراهم شود به‌جای انتقال ۶ ماهه پول، در لحظه پول جابجا می‌شود. ریسک آن کاهش می‌یابد و هزینه آن به شدت افت می‌کند.

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  فارس، برخی بازرگانان برای انجام مبادلات خود به خاطر شرایط تحریمی مجبور می‌شوند، انتقال ارز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با ریسک بسیار بالا و به اسم بازرگانان خارجی و یا دلالان بین‌المللی انجام دهند که امکان سوخت شدن کل سرمایه آنها وجود داشت، اما وقتی در بستر بانکی و با پذیرش ارزهای ملی انتقال پول انجام شود، علاوه بر کاهش هزینه، ریسک سوخت پول هم به شدت کاهش پیدا می‌کند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=17122

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: