دورخیز ایران برای تأمین پایدار خوراک پتروشیمی‌ها

دورخیز ایران برای تأمین پایدار خوراک پتروشیمی‌ها

نشست ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری به‌منظور توسعه میدان‌های مستقل گازی (خامی) و تأمین کمبود خوراک مجتمع‌های پتروشیمی با حضور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برگزار شد.

به گزارش شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب، علیرضا دانشی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب نشست ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری به منظور توسعه میدان‌های مستقل گازی (خامی) و تأمین کمبود خوراک مجتمع‌های پتروشیمی گفت: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب جدا از برنامه اصلی خود تأمین خوراک هفت پالایشگاه به‌صورت مستقیم و یک پالایشگاه را به‌صورت غیر مستقیم به‌عهده دارد.

وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی کشور با کمبود خوراک روبه‌رو بوده است و ما به‌عنوان شرکت بالادستی این مشکل را مشکل خود می‌دانیم، افزود: در طرح ۱۶ مخزن مستقل گازی توسعه نیافته یا کمتر توسعه یافته رقمی قابل ملاحضه‌ از خوراک پتروشیمی‌ها تولید خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با بیان اینکه سرمایه اولیه این طرح طی یکسال و نیم باز می‌گردد، افزود: ۱۶ مخزن یادشده به صورت جداگانه نیز قابل توسعه هستند.

دانشی یادآورشد: در سال ۱۴۰۱ رقم سرمایه‌گذاری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در حوزه پژوهشی، قرارداد و تولید بار اول یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود و تصمیم داریم امسال مقدار سرمایه‌گذاری در این بخش را به ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برسانیم.

وی با بیان اینکه در وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران راهکارهایی برای شکوفایی و ریل‌گذاری برای توسعه میدان‌های گازی تدوین شده است، افزود: در همین زمینه این شرکت بر اساس برنامه اصلی خود خوراک پالایشگاه‌ها و صادرات نفت، نیازمندی‌های پالایش و پخش، گاز و پتروشیمی گام بر می دارد

مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب ادامه داد: به‌عنوان بخش بالادستی تلاش کردیم نیازمندی‌های شرکت‌های دیگر را مورد توجه قرار داده و از نگاه جزیره‌ای و محدود خودداری کنیم.

دانشی گفت: با وجود همه سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت پتروشیمی، مشکل تأمین خوراک با مشکل و به سختی انجام می‌شد که این شرکت نیز برای تأمین این نیاز بر اساس نشست‌هایی که با شرکت‌های پتروشیمی داشته، مأموریتی برای حل و بررسی این موضوع تعریف کرده است.

وی در ادامه بیان کرد: پس از دریافت مصوبه توسعه مخازن ۱۶ گانه از شرکت ملی نفت ایران، برای این ۱۶ مخزن، طرح توسعه‌ای تعریف و تکلیف‌ها داده شد. مبنای توسعه این مخازن اقتصادی است و پس از یک سال و نیم سرمایه هزینه شده در این طرح بازگشت می‌شود.

مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب گفت: کل هزینه‌های پژوهشی در ۱٠ سال پیش از دولت سیزدهم، ۸٠ میلیارد تومان بود که در سال ۱۴٠۱ پیمان‌ها و قراردادهای پژوهشی به ۱۵٠۰ میلیارد تومان رسید و بنا داریم امسال به ۳ هزار و ۵٠٠ میلیارد تومان برسانیم.

دانشی ادامه داد: حفاری ۵۶ حلقه چاه توسعه‌ای و تعمیر هشت حلقه چاه موجود، احداث خطوط لوله جریانی، تسهیلات سرچاهی، مجتمع‌های تفکیک، خطوط لوله انتقال سیالات، واحدهای شیرین‌سازی، ایستگاه‌های تقویت فشار گاز و احداث واحدهای گاز و گاز مایع جدید ۱۷٠٠ و ۲۹٠٠، بهینه‌سازی کارخانه گاز و گاز مایع موجود ۱٠٠٠ و ۱۵٠٠ از جمله فعالیت‌های زیرزمینی برای توسعه مخازن یاد شده است.

وی با اشاره به سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم انجام شده در توسعه میدان‌های مستقل گازی (خامی) گفت: در این طرح به‌صورت مستقیم ۴ میلیارد و ۴۶۶ میلیون دلار و هزار و ۴۴٠ میلیون دلار  به‌صورت غیر مستقیم سرمایه‌گذاری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب ادامه داد: از مزایای اجرای این طرح می‌توان به تولید روزانه یک میلیارد و ۲۸٠ میلیون فوت مکعب گاز غنی، جمع آوری روزانه ۲۶۴ میلیون فوت مکعب گازهای همراه تولیدی دیگر میدان‌ها، تولید یک میلیارد و ۲۳۷ میلیون فوت مکعب در روز گاز سبک، تولید ۹۴ هزار بشکه مایعات – نفتا در روز و سرانجام تولید ۹۱ هزار بشکه اتان پلاس اشاره کرد.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=11055

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: