سند ملی هیدروژن در حال تدوین است

معاون وزیر نیرو :

سند ملی هیدروژن در حال تدوین است

معاون وزیر نیرو گفت: کار تدوین سند ملی هیدروژن توسط سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) در حال انجام است و پس از آماده‌شدن برای تصویب به دولت ارسال می‌شود.

«محمود کمانی» افزود: موضوع هیدروژن و استفاده از آن در جهان کاربردهای مختلفی داشته و به‌سرعت در حال افزایش است و به‌نوعی می‌تواند جایگزین سوخت‌های فسیلی شود.

رئیس ساتبا ادامه‌داد: یک نوع هیدروژن به نام هیدروژن سبز وجود دارد که از انرژی‌های تجدیدپذیر تولید می‌شود؛ یعنی نیروگاه‌های بادی، خورشیدی و سایر نیروگاه‌های تجدیدپذیر برق را تولید می‌کنند و از طریق الکترولیز، هیدروژن تولید می‌شود.

وی خاطرنشان‌کرد: هیدروژن می‌تواند سوخت پاکی باشد که برای توربین‌های هیدروژنی کاربرد دارد و آن ضعفی که گاهی اوقات سیستم‌های فتوولتائیک دارند و در شب نمی‌توانند برق را تأمین کنند، از طریق هیدروژنی که تولید و ذخیره می‌شود می‌توانند برق تولید کنند.

کمانی با اشاره به کاربرد هیدروژن در تولید خوراک پتروشیمی و صنایع فولادسازی، ادامه‌داد: اکنون از گاز طبیعی هیدروژن تولید می‌شود، اما این امکان وجود دارد که از هیدروژن حاصل از فعالیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر استفاده کرد.

معاون وزیر نیرو خاطرنشان‌کرد: محدودیت‌های موجود در سوخت‌های فسیلی، جهان را به سمت استفاده و جایگزینی هیدروژن با این سوخت‌ها می برد.

کمانی افزود: اکنون ۲۰ کشور جهان درباره هیدروژن سند ملی تدوین کرده‌اند، زیرا استفاده از آن بسیار اهمیت یافته است.

وی گفت: برای‌آنکه در کشور بتوانیم از کاربردهای مختلف هیدروژن استفاده کنیم، نیاز است سند ملی آن را تدوین کنیم.

معاون وزیر نیرو بیان‌داشت: ساتبا به‌عنوان دبیرخانه این کار فعال شده است، زیرا پیش از این یک سند پیل سوختی هیدروژن داشتیم که دبیرخانه آن در ساتبا بود و از آن برای تدوین سند ملی هیدروژن استفاده می‌شود.

کمانی، از فعال‌شدن کارگروه‌های مربوط در ساتبا خبر داد و گفت: این کارگروه‌ها تشکیل جلسه داده‌اند و نفراتی از مجموعه‌های مختلفی که مرتبط هستند دعوت شده‌اند.

وی ادامه داد: اکنون در حال تدوین این سند هستیم.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=11440

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: