سهم ۱۱ و ۱۳ هزار میلیارد تومانی دولت از شماره‌گذاری و نقل و انتقال خودروها

لایحه بودجه ۱۴۰۲ /

سهم ۱۱ و ۱۳ هزار میلیارد تومانی دولت از شماره‌گذاری و نقل و انتقال خودروها

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ سهم بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومانی برای نقل‌ و انتقال خودروها و سهم بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومانی برای شماره‌گذاری خودروها در نظر گرفته شده است.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری کشور صبح امروز (چهارشنبه ۲۱ دی ماه) با حضور در جلسه صحن علنی مجلس، دومین لایحه بودجه تنظیم شده توسط دولت سیزدهم را تقدیم مجلس کرد.

بر اساس اطلاعات مندرج در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با سقف کلی ۵۲۶۱ هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم بسته شده که نسبت به سال جاری حدود ۱۵۰۲ هزار میلیارد تومان و معادل ۴۰ درصد افزایش دارد.

حسب لایحه بودجه ۱۴۰۲، برای نقل و انتقال اتومبیل ردیف بودجه ۱۳۰ هزار و ۵۷۶ میلیارد و ۲۹۹ میلیون ریالی حاصل از آمد عمومی استانی در نظر گرفته شده است.

این میزان در لایحه بودجه سال جاری (۱۴۰۱) ۳۹ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده بود که بر این اساس ۷۷ درصد نسبت به عدد در نظر گرفته شده در بودجه سال ۱۴۰۱ بیشتر است.

همچنین در لایحه بودجه ۱۴۰۲ برای شماره‌گذاری خودروها، دولت درآمد ۱۱۰ هزار و ۶۶۶ میلیارد و ۵۲۳ میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

این میزان در لایحه بودجه ۱۴۰۱، ۲۲ هزار میلیارد ریال تعیین شده بود که ۸۰ درصد کمتر از لایحه بودجه در نظر گرفته شده برای سال ۱۴۰۱ است.

این در حالیست که آمارها نشان می‌دهد که درآمد دولت از محل نقل و انتقالات اتومبیل در شش ماهه نخست سال جاری، بیش از ۳۱ هزار میلیارد ریال ثبت شده است و در هفت ماهه ۱۴۰۱ به ۳۶ هزار میلیارد ریال و در هشت ماهه به ۴۹ هزار میلیارد ریال رسیده است.

این درحالی است که میزان درآمد مالیاتی دولت از محل مذکور در کل سال ۱۴۰۰، ۱۵۹۱ میلیارد تومان بوده است. به عبارت دیگر میزان مالیاتی دریافتی از محل نقل‌وانتقال اتومبیل در هشت ما سال جاری نسبت به کل سال گذشته، ۲۰۹ درصد افزایش داشته و سه برابر شده است.

همچنین درآمد دولت از محل شماره‌گذاری خودرو در شش ماه نخست سال جاری، ۳۱ هزار میلیارد ریال، در هفت ماه سال جاری ۴۲ هزار میلیارد ریال و در هشت ماه سال جاری ۴۸ هزار میلیارد ریال بوده است درحالی که دولت در کل سال گذشته از این محل ۲۳ هزار میلیارد ریال درآمد کسب کرده بود. آماری که نشان می‌دهد درآمد دولت از این محل در هشت ماه امسال نسبت به کل سال گذشته ۱۰۷ درصد افزایش داشته است.

افزایش ۸۰ درصدی بودجه شماره‌گذاری خودروهای وارداتی برای اولین بار

گفتنی است که درآمد حاصل از اخذ عوارض شماره‌گذاری بر خودروهای وارداتی که اولین بار شماره‌گذاری می‌شوند، متناسب با میزان آلودگی و ارزش گمرکی آن‌ها ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود، در لایحه بودجه سال تقدیمی توسط دولت سیزدهم به مجلس ۸۰ درصد بیشتر شده و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=10099

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: