سیمان و فولاد در برزخ ماندن یا رفتن از بورس کالا

سیمان و فولاد در برزخ ماندن یا رفتن از بورس کالا

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از خبرگزاری مهر؛ مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه‌های اخیر خود با اشاره به اینکه فولاد و سیمان باید از بورس کالا خارج شوند، گفته است: طبق یکی از آسیب‌شناسی‌هایی که انجام شده، مشخص شده که پس از عرضه فولاد و سیمان در بورس کالا، قیمت این محصولات با افزایش رو به رو شده است.

بذرپاش معتقد است قطعاً سهام‌داران این مجموعه میلی به کاهش قیمت نخواهند داشت و ما نمی‌توانیم سرنوشت مردم را به این موضوع گره بزنیم. البته بعضی از دوستان اظهار کردند که بورس کالا اگر باشد باید قیمت پایه آن مدیریت شود و از الگوی مناسبی تبعیت کند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی بین من و وزیر اقتصاد اختلاف نظری نیست و وزارت اقتصاد نباید مخالف بورس کالا باشد زیرا که زیر مجموعه وزارتخانه اقتصاد است.

اختلاف نظر دو کابینه دولت درباره خروج سیمان و فولاد از بورس کالا

مهرداد بذرپاش بر حرف خود پافشاری دارد و می‌گوید: با خروج خودرو از بورس کالا شاهد اتفاقات خوبی در این بخش بودیم و معتقدم این اتفاق برای سیمان و فولاد هم می‌افتد. چرا باید سیمان و فولاد با قیمت جهانی در داخل فروخته شود؟

به گفته بذرپاش، عرضه سیمان و فولاد در بورس کار غلطی است؛ برخی بورسی‌ها دراین‌باره اصرار دارند، که فولاد و سیمان در بورس کالا عرضه شود؛ اگر این کار ادامه یابد باید قیمت پایه عرضه در داخل تغییر کند.

با این حال سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت که یکی از مدافعان عرضه انواع کالاها در بورس کالا است در مورد پیشنهاد خروج سیمان و فولاد از بورس کالا اظهار کرده است که وزارتخانه اقتصاد و صمت با ادامه وضعیت فعلی در خصوص عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا موافق هستند و اگر نیاز به اصلاحاتی هست، در داخل همین چارچوب انجام خواهد شد.

مصالح ساختمانی برای کاهش قیمت باید از بورس کالا خارج شود

طی روزهای اخیر وزیر راه و شهرسازی بر دستور رئیس جمهور کشور تأکیدات ویژه‌ای کرده است؛ رئیس‌جمهور دستور داده است باید نهضت کاهش قیمت تمام شده در بخش ساختمان و مسکن داشته باشیم، اما این موضوع مهم با تداوم عرضه سیمان و فولاد در بورس ممکن نیست.

بذرپاش گفت: دولت تلاش می‌کند قیمت نهایی مسکن را پایین آورد؛ اول قیمت زمین را که در قالب طرح واگذاری ۹۹ ساله است به صفر رساند و قیمت مصالح نیز باید کاهش یابد اما دستمزد نیروی انسانی مثل کارگر و تکنسین را نمی‌توانیم کاهش دهیم.

وی گفت: در بخش مصالح با کار کارشناسی انجام شده مطمئن هستیم می‌توانیم قیمت نهایی را کاهش دهیم.

بذرپاش معتقد است اگر می‌خواهید در بورس کالا مصالح را عرضه کنید باید فرمول قیمت گذاری تغییر کند.

این مقام مسئول تاکید کرد: قیمت سیمان و فولاد برای ساختمان‌سازی به‌ویژه نهضت ملی مسکن باید پایین بیاید، باید تلاش کنیم واحدهای مسکن نهضت ملی را هر چه می‌توانیم ارزان‌تر در اختیار مردم قرار دهیم. این تلاش باید از سمت همه باشد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح‌کرد: بورس راه نینداختیم که قیمت کالا را افزایش دهیم، حالا بماند ذات بورس چیست، بماند تعیین روش‌های قیمت پایه چیست، اما اگر اصرار بر عرضه بر بورس کالا است بدانید که عامل گرانی است.

قیمت مصالح باید اصلاح شود

حسن تیز مغز نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور طرح نهضت ملی مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه وقتی سیمان و فولاد تولید داخل کشور است، دلیل ندارد به سازندگان طرح نهضت ملی مسکن با قیمت جهانی به فروش برسد، گفت: قیمت‌های فولاد و سیمان در بورس کالا واقعی نیستند زیرا سیمان و فولاد تولید داخل کشور است بنابراین باید بر اساس قیمت واقعی به دست سازندگان برسد.

نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور طرح نهضت ملی مسکن در ادامه تاکید کرد: مشکلاتی بعضاً وجود دارد اما قطعاً دلیل ندارد قیمت مصالح ساختمانی در داخل کشور افزایش پیدا کند؛ از زمانی که فولاد و سیمان در بورس کالا عرضه شده به جای کاهش قیمت عکس این موضوع پیش می‌آمده است و قیمت‌گذاری طبق بازار آزاد پیش می‌رود و دولت و مسئولین مربوطه باید روندی را اجرا کنند تا قیمت مصالح ساختمان با نرخ مصوب به دست سازندگان برسد.

وی گفت: طی ماه‌های اخیر ساخت و ساز در کشور رشد قابل توجهی داشت و مصالح ساختمانی کشور علاوه بر اینکه کیفیت مرغوبی دارند قیمتش نیز در کارخانه مناسب است نباید قیمتش تغییر کند. امروزه در کشورهای مختلف قیمت مصالح ساختمانی در داخل و خارج از کشور متفاوت است و مسئولین کشور ما نیز باید قیمت مصالح ساختمانی را در کشور کنترل کنند.

فولاد و سیمان نقش تعیین کننده ندارند

در همین رابطه فرهاد بیضایی کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره بر اینکه قیمت سیمان نقش تعیین کننده‌ای در نرخ تمام شده طرح نهضت ملی مسکن ندارد، گفت: سیمان تأثیر چندانی در قیمت تمام شده مسکن ندارد و مجموع سهم قیمت سیمان در ساختمان‌سازی حدود ۴ درصد است و اگر دولت بخواهد تمام قیمت‌ها به صورت دستوری لحاظ کند کاهش جزئی از قیمت سیمان را شاهد خواهیم بود.

این کارشناس مسکن در ادامه افزود: سیمان و فولاد دو موضوع مجزا بهم هستند اگر فولاد از بورس کالا خارج امکان احتکار آن زیاد است بدین ترتیب باید در بورس کالا بماند تا فروشنده و خریداران آن شفاف باشد اما انبار و احتکار سیمان از درصد پایینی برخوردار است پس در بورس بماند یا خارج شود فرق چندانی نخواهد داشت.

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرنگار مهر، بر اساس آمارهای موجود هم‌اکنون قیمت یک واحد ۵۰ متری در کلان شهر تهران به طور میانگین حدود ۲ میلیارد تومان است که بر اساس گفته کارشناسان تنها ۱۰ درصد از این قیمت مشمول سیمان و فولاد می‌شود که اگر قیمت فولاد و سیمان نیز کاهش پیدا کند؛ نهایتاً قیمت این واحد مسکونی به یک میلیارد ۸۰۰ میلیون تومان خواهد رسید که به نظر می‌رسد دولت به منظور کاهش تمام شده مسکن باید دیگر نهاده‌های تولید از جمله قیمت زمین را کنترل کند و برای انبوه سازی زمین مورد نیاز را تأمین و در اختیار انبوه سازان قرار دهد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=13040

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: