سیگنال مهم بودجه ۱۴۰۳ به اقتصاد ایران/ بودجه سال آینده چقدر تورمی است؟

سیگنال مهم بودجه ۱۴۰۳ به اقتصاد ایران/ بودجه سال آینده چقدر تورمی است؟

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از خبر آنلاین؛ در حالی روز یک‌شنبه آینده قرار است رییس دولت سیزدهم، سند دخل و خرج سال آینده را به مجلس ببرد که در روزهای اخیر، بخشی از متن و اعداد آن منتشر شد؛ اعداد و ارقامی که در روزهای گذشته محل انتقاد صریح کارشناسان و آگاهان به اقتصاد بود؛ به خصوص افزایش ۵۰ درصد درآمدهای مالیاتی، این ابهام را ایجاد کرد که در اقتصادی که با رکود و افت شدید تقاضا روبه‌رو است، چطور می‌شود مالیات‌ها را بالا بود.

بر همین اساس، این سوال در حال حاضر مطرح است که اعداد و ارقام بودجه سال آینده، چه پیامی برای اقتصاد ایران دارد؟ در همین خصوص، آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: بودجه یک پنجم برنامه ۵ ساله است، بنابراین اگر بودجه براساس برنامه نوشته نشود، یعنی سال قبل را با یک رشدی در ارقام به واسطه تورم، گسترش فعالیت‌ها افزایش داده‌اید و بودجه سال ۱۴۰۳ شده است.

وی می‌افزاید: بر این اساس، وقتی بودجه در راستای برنامه ۵ ساله نیست، ارزیابی این‌که بودجه خوب است یا بد است، صرفا این است که بگوییم نسبت به پارسال انبساطی است یا انقباضی است.

این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: به طور مسلم از دید هزینه‌ای، بودجه انبساطی است، اما دید درآمدهای مالیاتی انقباضی است. اما این‌که بودجه سال آینده تورم‌زا است یا نیست، بستگی به این دارد که بودجه را با چه مدلی برای اقتصاد شبیه‌سازی کرده باشیم.

بغزیان عنوان می‌کند: در کل اگر برنامه مبارزه با تورم نداشته باشیم، با توجه به این‌که کشور به طور ساختاری با تورم روبه‌رو است، بودجه هم تورم‌زا خواهد بود. اما این‌که لایحه بودجه سال آینده چقدر تورم‌زا باشد، بستگی به این دارد که چقدر درآمدهای مالیاتی تحقق پیدا کند. این در حالی است که هزینه‌ها حتما انجام می‌شود.

وی متذکر می‌شود: ما وقتی به درآمدهای مالیاتی می‌رسیم، می‌بینیم که با یک نااطمینانی همراه است و بودجه نیز بر همان اساس بسته شده است.

سیگنال مهم بودجه ۱۴۰۳ به اقتصاد ایران/ بودجه سال آینده چقدر تورمی است؟

بودجه فقط روی کاغذ کسری ندارد

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این‌که بودجه روی کاغذ کسری ندارد، می‌گوید: این‌که بودجه عملی شود و به چاپ پول منتهی می‌شود، الان نمی‌توان حرفی زد، اما مسلما تاریخ و سابقه نشان داده که دولت‌ها به طور معمول خیلی خوشبینانه بودجه را می‌بندند و عدم تحقق درآمدهای مالیاتی به خاطر فرار بیشتر یا جمع‌آوری دیرتر مالیات‌ها است.

بغزیان می‌افزاید: این نکته را هم باید در نظر گرفت که ما در شرایط تحریمی قرار داریم. این‌که بگوییم بودجه با نگاه به تحریم نوشته شده، مصداقی در آن پیدا نمی‌کنیم. فقط می‌گوییم تحریم‌ها را هم دیده‌ایم، اما کجای بودجه، اشاره‌ای نمی‌شود.

وی تصریح می‌کند: در کل اعتقاد دارم که از نظر تبعات اقتصادی، اظهارنظری نمی‌توان درباره بودجه داشت، چون براساس یک مدل و در ارتباط با یک برنامه ۵ ساله پیش نمی‌رویم.

اراده‌ای برای مبارزه با معافیت‌های مالیاتی غیرضروری وجود ندارد

این کارشناس اقتصادی درباره این‌که برخی معتقدند که از یک جامعه فقیر نمی‌توان مالیات بالا گرفت، می‌گوید: من معتقدم که دولت می‌تواند با مالیات، خود را اداره کند، اما نکته این‌جاست که اراده‌ای وجود ندارد که با معافیت‌های غیرضروری‌ای که داده شده یا فرارهای مالیاتی، مبارزه شود.

بغزیان می‌افزاید: به نظر من مدلی که پشت این مالیات‌ها شبیه‌سازی می‌شود، باید مدنظر قرار گیرد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=15904

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: