ضرورت اجرای پروژه فشار افزایی پارس‌ جنوبی برای تأمین امنیت انرژی

ضرورت اجرای پروژه فشار افزایی پارس‌ جنوبی برای تأمین امنیت انرژی

به گزارش اقتصاد کشور ؛ سجاد ولدی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با بیان اینکه پروژه ملی فشارافزایی پارس جنوبی، بزرگ‌ترین پروژه تاریخ صنعت نفت است، گفت: در حاشیه بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی توافق‌نامه‌ای بین چهار شرکت با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری برای اجرای این پروژه امضا شد.

وی با اشاره به اینکه پروژه فشارافزایی پارس جنوبی پروژه‌ای لوکس در صنعت نفت به‌ شمار نمی‌رود، افزود: فشارافزایی پارس‌ جنوبی نوعی پروژه اجباری و حیثیتی برای کشور به شمار می‌آید و طرف قطری نیز برای فشارافزایی این میدان با سه پیمانکار بزرگ قرارداد امضا کرده است.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت تاپکو با بیان اینکه در پروژه فشارافزایی پارس‌ جنوبی، این شرکت و شرکت اوتی‌سی به‌صورت مشترک ساخت کمپرسور و توربین‌های پروژه را به‌ عهده دارند، بیان کرد: همچنین شرکت پارس‌کیهان به‌عنوان شرکت ای‌پی‌سی و دارای گرید و شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی نیز به‌عنوان سازنده سکوهای فراساحل با وزن ۱۰ هزار تن، اعضای کنسرسیوم اجرای این پروژه را تشکیل می‌دهند.

ولدی ادامه داد: با یک گروه قوی شامل شرکت‌های خصوصی و شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی در کنار وزارت نفت می‌توانیم این پروژه را در زمان‌بندی مشخص اجرایی کنیم.

وی تصریح کرد: پروژه فشارافزایی پارس جنوبی طی ۱۰ سال و در چند فاز به سرانجام می‌رسد که در فاز نخست باید سکوها به‌سرعت جانمایی و هم‌زمان با ساخت سکوها، ساخت کمپرسورها و توربین‌ها نیز آغاز شود و به‌طور هم‌زمان نصب شوند.

ضرورت اجرای پروژه فشارافزایی پارس‌ جنوبی برای تأمین امنیت انرژی

رئیس هیئت‌مدیره شرکت تاپکو گفت: شرکت تاپکو در پروژه خاموش‌شدن مشعل‌های پتروشیمی نوری کار ساخت پنج دستگاه کمپرسور گاز هیدروژن را به‌ عهده گرفته است که کار ساخت سه دستگاه به پایان رسیده و تحویل کارفرما شده و تا شهریور امسال دو دستگاه دیگر کامل و سیستم جمع‌آوری گازهای همراه در داخل پتروشیمی نوری راه‌اندازی می‌شود.

ولدی افزود: بومی‌سازی این کمپرسورها نسبت به نمونه خارجی حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه دارد و افزون بر این، دانش فنی که در مراحل ساخت این کمپرسور کسب شده برای توسعه دانش کشور مفید و مؤثر است.

وی بیان کرد: پتروشیمی کارون برای اینکه در تولید مواد اولیه در حوزه هیدروژن و مونوکسیدکربن مستقل شود، طرح هایکو را آغاز کرد. در این پروژه، ساخت تجهیز «کمپرسور استارت‌آپ» به شرکت تاپکو سپرده و در اسفند سال پیش این کمپرسور تحویل کارفرما شد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=21817

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: