مشعل منطقه نفتی بهرگان پس از ۶۰ سال خاموش شد

مشعل منطقه نفتی بهرگان پس از ۶۰ سال خاموش شد

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  شانا به‌نقل از تسنیم، مسعود بیرانوند جانشین منطقه نفتی بهرگان با اشاره به ماهیت اصلی شرکت نفت فلات قاره بیان کرد: فلسفه وجود شرکت نفت فلات قاره تولید نفت و گاز در پهنای دریای نیلگون خلیج همیشه‌فارس است و تولید این حجم ذخایر مهم نفت و گاز در سخت‌ترین شرایط آب‌وهوایی در جنوب کشور به‌همت متخصصان و تلاشگران این شرکت محقق شده است.

وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم با تکیه بر شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم و دعای خیر مقام معظم رهبری به راه خود ادامه دهیم و روزبه‌روز شاهد پیشرفت و درخشش صنعت نفت کشور در جهان باشیم.

جانشین منطقه نفتی بهرگان با اشاره به برگزاری منطقه نفتی بهرگان برای توسعه زیرساخت‌های محیط‌زیست تصریح کرد: در این همایش که مدیر اچ‌اس‌ئی شرکت ملی نفت ایران، فرماندار دیلم و برخی دیگر از مسئولان استان بوشهر حضور داشتند، راهکارهای لازم در توسعه زیرساخت‌های محیط‌زیست در منطقه نفتی بهرگان بررسی شد.

بیرانوند از خاموش‌شدن فلر تأسیسات نفتی بهرگان در خشکی بین بندر دیلم تا گناوه خبر داد و بیان کرد: با تلاش فراوان متخصصان و همکاران منطقه عملیاتی نفت بهرگان توانستیم پس از ۶۰ سال مشعل کارخانه و تأسیسات این منطقه نفتی خشکی را خاموش کنیم و در واقع هم‌زمان با عملیات جلوگیری از سوختن گازهای مشعل در سکوهای نفتی سروش و نوروز، مشعل تأسیسات خشکی منطقه بهرگان هم خاموش شد.

خاموشی مشعل سکوی بهرگانسر در دستور کار است

وی اعلام کرد: با پروژه‌ای که در حال مطالعه و اجراست، براساس برنامه‌ریزی مشعل سکوی نفتی بهرگانسر در سال‌های پیش‌ِ رو خاموش خواهد شد و در این مسیر هماهنگی‌های بسیار مطلوبی با محیط‌زیست وجود دارد.

جانشین منطقه نفتی بهرگان با اشاره به توپک‌رانی ماهانه و منظم درباره خطوط لوله‌های دریایی و خشکی افزود: خوشبختانه به‌جرئت می‌توان گفت نرخ خوردگی و سوراخ خطوط لوله نفتی و درنتیجه آلایندگی خطوط به نقطه صفر رسیده و نشت نفت از خطوط در دریا برطرف شده است.

بیرانوند اضافه کرد: همه این طرح‌ها برای تأمین تجهیزات پیشرفته و حضور متخصصان ماهر در شرکت نفت فلات قاره ایران محقق شده است و در صورت بروز نشت مواد نفتی در خطوط دریایی، با همکاری متخصصان این مجموعه و استفاده از بوم‌های تخصصی انواع مواد شیمیایی بحران‌ها و مشکلات مهار می‌شود، کما اینکه به شرکت‌های نفتی گوره و منطقه خارک در همسایگی منطقه نفتی بهرگان خدمات‌رسانی و کمک می‌شود.

وی با اشاره به مدیریت بهینه انرژی تأکید کرد: این مهم در دستور کار شرکت نفت فلات قاره و منطقه نفتی بهرگان قرار دارد. خوشبختانه با راه‌اندازی طرح تولید آب پایانه خلیج‌فارس و سکوی نفتی سروش مطالعات پایه برای ساخت پکیج آب‌سازی در منطقه خشکی در دستور کار قرار دارد و در این راستا اقدامات مهم اجرایی شده و درواقع آب صنعتی و شرب منطقه و سکوهای نفتی به مرحله تولید رسیده است و به‌زودی از آبی که از خط آبرسانی سد کوثر به منطقه نفتی پمپاژ می‌شود، مستقل می‌شویم.

جانشین منطقه بهرگان شرکت نفت فلات قاره ایران را جزو شرکت‌های سردمدار موضوع محیط‌زیست دانست و یادآور شد: ازآنجاکه این تأسیسات دارای پساب بهداشتی است، با ۲ پکیج بسیار مدرن و روزآمد کاملاً تصفیه و به‌عنوان آب غنی‌شده برای آبیاری و گسترش فضای سبز استفاده می‌شود.

 دقت صنعت نفت در بخش پساب صنعتی

بیرانوند با اشاره به اینکه در این زمینه حتی قطره‌ای پساب بهداشتی وارد دریا و محیط‌زیست نمی‌شود، افزود: در بخش پساب صنعتی، نفت با دقت و وسواس زیاد فرآورش شده و تقریباً عاری از نفت است و از سکوی سروش به چند چاه تزریق می‌شود و در منطقه خشکی، طی فرایندی چندمرحله‌ای گاه به زیر ۲۵ppm رسانده خواهد شد. هرچند مطالعات پایه‌ای و عمومی در دستور کار شرکت نفت فلات قاره است.

وی درباره کاهش ۷۵درصدی مصرف آب‌های معدنی و جمع‌آوری بطری‌های آن‌ها که خطرهای زیادی برای سلامت انسان و محیط‌زیست دارد، گفت: طی دو سال اخیر تلاش‌هایی شده است و با ارائه پکیج‌های تصفیه آب در واحدها و کارگاه‌ها توانسته‌ایم در این زمینه کارنامه بسیار درخشانی درباره همراهی محیط‌زیست در منطقه بهرگان به نمایش بگذاریم.

جانشین منطقه بهرگان با اشاره به توجه ویژه به دفع و دفن فاضلاب برای حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: از مسائل بسیار مهم دفع صحیح زباله است که جزو آلاینده‌های محیط‌زیستی به شمار می‌آید؛ تلاش شده است در منطقه بهرگان با ایجاد سایت تفکیک، زباله‌ها را از مبدأ تفکیک کنیم و انتظار می‌رود در پایان نیمه نخست امسال این سایت تکمیل و راه‌اندازی شود و اقلامی همچون پلاستیک، شیشه و مقوا جدا شود، همچنین جامانده مواد غذایی به کود کمپوست تبدیل شده و سپس وارد فضای سبز و کشاورزی شود.

 افزایش ۲ برابری فضای سبز منطقه نفتی بهرگان

بیرانوند به لزوم گسترش فضای سبز منطقه بهرگان پرداخت و تأکید کرد: خوشبختانه طی چهار سال اخیر فضای سبز منطقه نفتی بهرگان از حدود ۲۰ هزار درخت و نهال با افزایش ۲ برابری به بیش از ۴۰ هزار نهال رسیده و بیش از ۱۰۰ گونه درخت متناسب با شرایط اقلیمی در منطقه نفتی بهرگان با مشاوره یکی از اساتید کشور کشت شده است.

وی ادامه داد: تهیه و تدوین یک کتاب گیاه‌شناسی با همکاری دانشگاه شیراز را در دستور کار داریم و تلاش می‌شود به‌زودی به مرحله چاپ برسد.

جانشین منطقه بهرگان از بهره‌برداری نهالستان در این منطقه نفتی خبر داد و بیان کرد: با ظرفیت تولید ۵۰ هزار اصله نهال در سال با همیاری مؤسسۀ خیریه بیکران هستی مهر یک نهالستان احداث شده و عملیاتی شده است و به علاقه‌مندان محیط‌زیست نهال اهدا می‌شود.

بیرانوند درباره مسئولیت‌ اجتماعی شرکت نفت فلات قاره منطقه بهرگان هم گفت: تاکنون بیش از ۲ هزار درخت در کوه‌ها و بیابان‌های شمال منطقه نفتی بهرگان کاشته شده است، ضمن اینکه در ساحل منطقه نفتی بهرگان هم بیش از ۵۰۰ نهال کاشته شده است و همچنین با کمک تعدادی از اساتید در این حوزه برنامه‌ای برای کاشت درخت حرّا در دستور کار داریم و به‌زودی عملیاتی می‌شود.

وی درمورد اهداف بلندمدت منطقه بهرگان با اعلام اینکه این منطقه نفتی پرچمدار توسعه فضای سبز منطقه صنعتی جنوب کشور است، تصریح کرد: درمجموع منطقه بهرگان خیز برداشته است تا بتواند قطب و پایلوتی بسیار موفق برای تمامی صنایع نفت و گاز و صنایع صنعتی کشور شود و اکنون این منطقه پرچمدار سرسبزترین منطقه صنعتی جنوب کشور است و هدف ما این است بتوانیم روزی جزو سرسبزترین مناطق صنعتی کشور شویم و این مهم دور از دسترس نیست.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=21933

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: