همه ماهی‌قرمزها تولید داخل هستند

یک کارشناس ماهیان زینتی سازمان شیلات:

همه ماهی‌قرمزها تولید داخل هستند

یک کارشناس ماهیان زینتی سازمان شیلات با اشاره به اینکه در حال حاضر همه ماهی قرمزها تولید داخل هستند برای ماهی‌های شب عید پیشنهاد کرد: مردم ماهی قرمز شب عید خود را یا در آکواریوم و حوضچه‌های خانگی و یا در مراکزی که شهرداری برای جمع آوری آنها تعیین می‌کند رهاسازی کنند.

محمد حسن الهی ، با بیان اینکه ماهی قرمز با نام‌های مختلف گلدفیش، ماهی قرمز شب عید، ماهی طلایی، ماهی حوض و ماهی گلی شناخته می‌شود و  از خانواده کپور ماهیان است، گفت: این ماهی از زمان‌های قدیم به عنوان نماد زندگی برکت، خوش یمنی در سفره‌های هفت سین استفاده می‌شد.

وی با بیان اینکه  سالانه ۹۰ میلیون گلدفیش در کشور تولید می‌شود، افزود: بیشترین تولید آنها در استان گیلان و سپس اصفهان و قم است.

کارشناس ماهیان زینتی‌سازمان شیلات ادامه داد: ماهی قرمز ۲۰۰ نژاد اعم از دو دم، چهار دم، چشم برآمده، مشکی رنگ، چند رنگ و … دارد که ماهی قرمز شب عید اکثرا از نژاد دو دم است.

 وی در پاسخ به این سوال که گفته می شود این ماهی وارداتی بوده و بومی ایران نیست، گفت: برخی معتقدند که این ماهی در زمان شاهان قدیم به کشور وارد شده است اما برخی دیگر می‌گویند که در سنگ نوشته‌ها، اشعار، عکس‌های قدیمی از سفره‌های هفت سین این ماهی در مراسم سال نو ایرانی حضور داشته است.

 الهی با اینکه در حال حاضر همه ماهی قرمزها تولید داخل هستند و وارداتی نیستند، گفت: به نظر می رسد  قدمت تولید این ماهی در کشور به بیش از ۱۰۰ سال می رسد.

وی همچنین افزود: ماهی قرمز شب عید نباید به هیچ عنوان در رودخانه‌ها، منابع آب‌های طبیعی، دریاچه‌ها و سدها رهاسازی شوند. زیرا هر گونه‌ای که به جای جدیدی وارد شود برای گونه‌های بومی آن منطقه از لحاظ بیماری و رقابت غذایی تهدید به حساب می‌آیند. پیشنهاد می‌کنیم که مردم ماهی قرمز شب عید خود را یا در آکواریوم و حوضچه های خانگی رها کنند یا در مراکزی که شهرداری برای جمع آوری آنها تعیین می کند، این رهاسازی صورت گیرد.

این کارشناس ماهیان زینتی در پاسخ به اینکه آیا ۹۰ میلیون ماهی که در سال تولید می‌شود متقاضی دارد یا خیر؟ گفت: بخش کوچکی از این گلدفیش‌ها صادر می‌شوند و ارزش صادراتی بسیار خوبی نیز دارند. از طرفی در اکثر استان‌ ها، شهرها و حتی روستاها نیز مردم علاقه دارند که این ماهی بر سفره هفت سین آنها باشد البته این ماهی‌های تزیینی در آکواریوم‌ها نیز استفاده می‌شوند.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=10507

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: