همکاری هلدینگ خلیج فارس با ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان

همکاری هلدینگ خلیج فارس با ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  شانا به نقل از شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، رشید قانعی در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست با تأکید بر اینکه صنعت دانش‌بنیان زمینه جهش در صنعت پتروشیمی را فراهم می‌کند، افزود: مواد خامی که در اختیار ما قرار دارد، کشورهای دیگر هم دسترسی دارند اما آنچه ما و آن‌ها را از هم متفاوت می‌کند دانش‌فنی تولید محصولات متنوع است. پلیمرها مصارف زیادی در زندگی ما دارند و استفاده از صنعت دانش‌بنیان این نقش و اثرگذاری را بیشتر می‌کند.

وی با بیان اینکه هنوز در بسیاری از بخش‌های کشور و صنایع زیرساخت‌های لازم برای حضور و بهره بردن از مزایای دانش بنیان‌ها وجود ندارد، تصریح کرد: در موارد زیادی شاهد بوده‌ایم که مجموعه‌های دانش‌بنیان فعال هستند و محصولی را در پایلوت آماده می‌کنند که موفق است اما شرایط برای تجاری‌سازی و تولید انبوه وجود ندارد. به عنوان نمونه ما هم‌اکنون امکان تولید چادر مشکی یا لاستیک را با گریدی خاص داریم اما زیرساخت تجاری و اجرایی این بازار وجود ندارد.

دستیار مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در امور دانش‌بنیان‌ها با اعلام اینکه هم‌اکنون ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان به شکل اختصاصی با هلدینگ خلیج فارس همکاری دارند، گفت: ارزش قراردادهای ما با دانش‌بنیان‌ها ۱۵۰۰ میلیارد تومان است.

قانعی با تأکید بر اینکه در نتیجه همکاری با دانش‌بنیان‌ها در سال‌های اخیر گریدهای تولیدی محصولات پتروشیمی متنوع شده است و صنایع تکمیلی پایین‌دستی امکان تولید محصولات با کیفیت بیشتری را دارند، تصریح کرد: چنانچه گریدهای جدیدی از محصولات را به تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی ارائه کنیم، کیفیت و نوع محصولی که آن‌ها تهیه می‌کنند هم متفاوت خواهد بود. نمونه آن را هم می‌توان در لوازم مصرفی که طی سال‌های اخیر در زندگی روزمره داریم، دید. پیش از این چند مدل محدود از ظروف یکبار مصرف را در آشپزخانه‌ها می‌دیدیم اما امروز تنها در یک مدل بشقاب و ظروف پذیرایی دنیایی از مدل‌ها و طرح‌ها و کیفیت‌ها را شاهد هستیم که پشت سر آن‌ها شرکت‌های مختلفی رقابت دارند.

وی با تأکید بر اینکه محدودیت‌های زیادی برای تولید و عرضه و صادرات محصولات وجود دارد، افزود: آنقدری که قوانین و امور بروکراتیک دست و پای تولید و صادرکنندگان را می‌بندد، نبود پول یا امکانات آزاردهنده نیست. چنانچه موانع موجود برای صادرات برداشته و یا کمتر شود، شاهد خواهیم بود که بخش زیادی از بازار منطقه که امروز در دست ترکیه است، از سوی تولیدکنندگان ایرانی جذب خواهد شد.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (پترول) تأکید کرد که در کشور مشکل پول و دانش‌فنی نداریم و مسئله اصلی «موانع اجرایی و حقوقی» است.

قانعی در ادامه پروژه‌های این شرکت را معرفی کرد و گفت: ۶ طرح پتروشیمی صدف (تولید لاستیک سبز)، ارغوان گستر ایلام، کریستال ملامین آرمند لردگان، پلی‌آلومینیوم کلراید ارومیه، پتروپرک پویا ماهشهر و متیل آمید سنقر در دستور کار قرار دارند که تعدادی از آن‌ها امسال در آستانه بهره‌برداری قرار دارند. این پروژه‌ها که با همکاری دانش‌بنیان‌ها اجرا می‌شود، همگی در تکمیل زنجیره ارزش و پایین دست صنعت پتروشیمی محسوب می‌شوند. ضمن اینکه با افتتاح واحد متیل آمید سنقر، صنعت دارویی کشور جهشی قابل توجه خواهد داشت و بازار و اشتغال قابل توجهی در ارتباط با محصول این مجتمع ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به آینده‌دار بودن صنعت پلیمر در دنیا و منطقه یادآور شد: امروز در خودروهای روز دنیا قطعه‌ای فلزی نمی‌بینید و تقریبا همه بخش‌ها حتی در داخل موتور نیز از جنس انواع پلیمر است و به همین دلیل باید زنجیره ارزش پلیمر را به دست بیاوریم.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=12762

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: