وزرای حمل‌ونقل ایران و ازبکستان تفاهم نامه همکاری ترانزیتی امضا کردند

وزرای حمل‌ونقل ایران و ازبکستان تفاهم نامه همکاری ترانزیتی امضا کردند

وزیر راه و شهرسازی کشورمان با وزیر حمل‌و نقل و ارتباطات جمهوری ازبکستان در حضور رؤسای جمهور دو کشور یادداشت تفاهم در زمینه همکاری جامع حمل‌ونقلی و ترانزیتی امضا کردند.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، یادداشت تفاهمی در زمینه همکاری جامع حمل ونقلی و ترانزیتی با وزیر حمل‌و نقل و ارتباطات ازبکستان و وزیر راه و شهرسازی کشورمان امضا شد.

این یادداشت تفاهم با هدف تقویت اصول و مبانی همکاری‌های حمل‌ونقل و گذر در دالان‌های (کریدورهای) حمل و نقل بین المللی مشترک، ارتقای مسیرهای گذری بین دو کشور، توسعه حمل ونقل جاده‌ای و ریلی بین دو کشور، تسهیل اتصال ایران به کشورهای آسیای مرکزی از طریق قلمرو ازبکستان، حذف کلیه عوارض رسمی از ناوگان جاده‌ای در قلمرو یکدیگرو ارتقاء، روان سازی و ساده سازی تمام فرایندهای حمل ونقلی بین دو کشور امضا شد.

در این تفاهم نامه دوطرف بر یکسان سازی فرایندهای حمل ونقل بین المللی بین یکدیگر وظرفیت سازی در این حوزه تاکید کردند.

همچنین دو طرف در مورد ارتقای روش مدیریت زنجیره تامین کالا در حوزه حمل ونقل و گذر و هدفگذاری ارتقاء حمل‌و نقل بین المللی کالا بین دو کشور تا سقف ۵ میلیون تن در سال تصمیم گرفتند و مقرر شد در این خصوص نسبت به تهیه برنامه عمل ظرف سه ماه اقدام لازم را به عمل آورند.

بنابر این گزارش توسعه مسیرهای گذری میان ایران، ازبکستان به خصوص با حمل ونقل ترکیبی وعملیاتی کردن برنامه تجاری سازی شاخه جنوبی راهگذر شرقی-غربی و گذر از بنادر جنوبی ایران به آسیای میانه و بالعکس از دیکر مفاد این تفاهم نامه بود.

همچنین مقرر شد راه‌آهن ازبکستان نسبت به افزایش بار ریلی خود از طریق ایران به کشورهای ثالث تلاش لازم را صورت دهد.

به منظور فعال سازی کریدور ریلی از/به چین، از/به ترکیه و اروپا، مقرر شد طرف‌ها مقدمات برگزاری جلسات با راه آهن کشورهای مسیر را برای تعیین تعرفه رقابتی در تمام مسیر و همچنین نحوه تامین واگن ها را فراهم نمایند و اقدامات لازم را تا زمان فعال سازی کریدور دنبال کنند.

دو طرف با امضای تفاهم نامه تمایل خود را برای افزایش تعداد پروازهای منظم اعلام کردند و سازمان هواپیمایی کشوری ایران آمادگی خود را نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی هوایی و همکاری در زمینه هوانوردی تجاری اعلام کرد.

طرف ایرانی آمادگی خود را برای ارایه مشوق‌های مرتبط با خدمات دریایی و بندری جهت کالای گذر شده از مبداء/ مقصد کشور ازبکستان از طریق بنادر جنوبی ایران اعلام کرد.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=11166

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: