عملیات اجرایی طرح پتروشیمی همت آغاز شد

عملیات اجرایی طرح پتروشیمی همت آغاز شد

عملیات اجرایی طرح «سبزواره پتروشیمی همت» با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون یورو به‌منظور تولید سالانه یک میلیون و ۷۵ هزار تن اوره گرانول امروز (سه‌شنبه، ۲۲ آذرماه) در عسلویه آغاز شد.

غلامرضا جمشیدی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس در حاشیه این آیین اظهار کرد: طرح پتروشیمی همت در زمینه تولید اوره گرانول با استفاده از آمونیاک مازاد مجتمع‌های پتروشیمی داخل کشور و دی‌اکسیدکربن مازاد حاصل از ونت‌های فرآیندی مجتمع‌های پتروشیمی پارس، پارسیان سپهر و فرساشیمی در منطقه عسلویه اجرا می‌شود.

وی افزود: برآورد سرمایه‌گذاری ثابت داخلی و خارجی این طرح ۳۰۰ میلیون یورو است که با پایان عملیات اجرایی و ورود به عرصه بهره‌برداری، حدود ۶۰۰ هزار تن آمونیاک مازاد از سایر مجتمع‌ها، ۸۳۰ هزار تن دی‌اکسید کربن مازاد از مجتمع‌های منطقه عسلویه به عنوان خوراک مصرف و روزانه ۳ هزار و ۲۵۰ تن اوره گرانول (معادل یک میلیون و ۷۵ هزار تن در سال) تولید می‌کند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس یادآور شد: از ویژگی‌های منحصربه‌فرد پروژه می‌توان به احداث واحد اوره گرانول بدون احداث واحد آمونیاک اشاره کرد که برای نخستین بار در ایران اجرا شده است و نمونه مشابه در کشور ندارد، جلوگیری از خام‌فروشی آمونیاک کشور و تبدیل به اوره از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این پروژه به شمار می‌رود.

جمشیدی ادامه داد: کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دی‌اکسید کربن در منطقه عسلویه به مقدار سالانه ۸۳۰ هزار تن، افزایش همکاری با نهادهای بین‌المللی در حفظ محیط زیست و ایجاد فرهنگ‌سازی و توانمندسازی منابع انسانی در ایجاد صنعت سبز پتروشیمی در کشور از مهم‌ترین ویژگی ‌محیط زیستی این پروژه است.

وی عنوان کرد: در حوزه اقتصادی افزایش یک میلیون تن به ظرفیت تولید اوره کشور، جمع‌آوری گازهای دی‌اکسید کربن مازاد منطقه و تبدیل آن به فرآورده با ارزش اوره و در حوزه اجتماعی پیش‌بینی حدود یک‌هزار نفر اشتغال در زمان اجرای پروژه و اشتغال دائمی بیش از ۱۰۰ نفر در زمان بهره‌برداری است.

کاهش ۸۰۰ هزار تنی انتشار دی‌اکسید کربن

محمدعلی سلیمانی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی همت هم در این زمینه اظهار کرد: از دیگر مزایای پروژه محیط زیستی پتروشیمی همت جلوگیری از مصرف سالانه ۶۷۰ میلیون مترمکعب گاز متان است و این پروژه به‌عنوان فاز چهارم پتروشیمی پردیس، افزون بر ارزآوری و مطرح کردن نام ایران به‌عنوان میزبان بزرگ‌ترین مجتمع تولیدکننده اوره دنیا مدنظر قرار گرفته است.

وی افزود: جلوگیری از خام‌فروشی آمونیاک، مصرف متان و انتشار گاز دی‌اکسید کربن از دیگر فواید اجرای این طرح است.

به گفته مدیرعامل شرکت پتروشیمی همت، برای نخستین بار در کشور و با بهره‌گیری از این طرح ملی، کود اوره سبز بر مبنای آخرین فناوری روز دنیا و بدون نیاز به احداث واحد آمونیاک تولید خواهد شد که کمترین ضریب مصرف انرژی نسبت به واحدهای اوره موجود است.

سلیمانی بیان کرد: هم‌اکنون پتروشیمی پردیس ۲۰۰ هزار تن در سال آمونیاک مازاد بر نیاز خود تولید می‌کند و با راه‌اندازی طرح‌های پتروشیمی هنگام و لاوان، آمونیاک مازاد منطقه به ۶۰۰ هزار تن در سال خواهد رسید.

وی گفت: با اجرای این طرح، ایران به بخش عمده‌ای از تعهدهای خود برای کاهش سطح گازهای آلاینده گلخانه‌ای عمل خواهد کرد و ضریب سلامت شاغلان و ساکنان منطقه عسلویه نیز افزایش قابل‌توجهی خواهد یافت.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=9661

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: