وزارت صمت گردشگری صنعتی راه‌اندازی می‌کند

وزارت صمت گردشگری صنعتی راه‌اندازی می‌کند

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر لزوم آگاهی آحاد مردم به خصوص جوانان و نوجوانان از شرایط تولید کشور، از تصمیم این وزارتخانه برای راه اندازی گردشگری صنعتی خبر داد.

رضا فاطمی امین روز پنجشنبه در جمع فعالان اقتصادی و بازرگانی تبریز، بر لزوم همکاری سازمان های صمت استان ها برای راه اندازی و فعال کردن گردشگری صنعتی در شهرها و مناطق مختلف کشور تاکید کرد و افزود: آذربایجان شرقی و تبریز باید در این زمینه نیز سایر عرصه ها پیشگام بوده و به عنوان اولین شهر اقدام به راه اندازی تورهای گردشگری صنعتی کند، چون این منطقه به دلیل داشتن واحدهای مختلف، متنوع و بزرگ و متوسط صنعتی، معدنی و تولیدی و تجاری بهترین ظرفیت را به منظور شناساندن مزیت های اقتصادی خود دارد.

وی با اشاره به روند رو به رشد و مناسب تولید در کشور، اظهار داشت: آگاهی و اطلاع مردم به خصوص جوانان و نوجوانان که در معرض شدیدترین حملات فرهنگی دشمنان قرار دارند، از شرایط موجود تولید، صنعت و معدن کشور می تواند بسیاری از توطئه های دشمنان را خنثی کند چراکه مشاهده و لمس دقیق و بدون واسطه داشته های صنعتی و تولیدی می تواند احساس امید و سرزندگی را در بین مردم بارورتر کند.

فاطمی امین از مدیران استانی و شهرستانی صمت خواست تا در سریع ترین زمان ممکن نسبت به راه اندازی و فعال کردن گردشگری صنعتی برای اقشار مختلف مردم اعم از دانش آموزان، دانشجویان، استادان، روحانیون، بانوان و فعالان رسانه ای و فرهنگی وارد عمل شده و زمینه های لازم برای آشنایی مردم از ظرفیت های تولیدی و صنعتی محل زندگی خود و پیشرفت های اقتصادی را فراهم کنند.

وی هماهنگی با جامعه رسانه ای و خبرنگاران توسط سازمان های صمت را خواستار شد و با تاکید بر اینکه تبریز باید در حوزه گردشگری صنعتی پرچمدار باشد، از تدوین و تعریف این طرح در وزارت خبر داد و یادآور شد: یکی از اهداف اصلی و مهم این طرح امیدوار نگه داشتن مردم نسبت به وضعیت کشور و خنثی سازی هجمه های دشمنان می باشد.

وزیر صمت در حال حرکت بودن تولید کشور را یکی از نتایج مهم سیاست های اقتصادی و صنعتی دولت سیزدهم برشمرد و ادامه داد: هم اکنون اتفاقات بسیار خوبی در این زمینه رخ می دهد و در بیشتر رشته های تولیدی شاهد فعالیت های بسیار خوب و موثر هستیم به طوری که در ۶ ماهه اول امسال رشد ۹.۴ درصدی را در صنعت شاهد بودیم که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۳.۵ درصد و در سال ۱۳۹۹ نیز معادل ۹ دهم درصد بود که البته در سال های پیش تر نیز رشدهای منفی را تجربه کرده بودیم.

فاطمی امین رشد بالای ۶ درصدی شرکت های بورسی طی پنج ماه گذشته را نشانه ای روشن از حرکت رو به رشد تولید کشور دانست و افزود: زمانی که بنگاه های بزرگ اقتصادی و تولیدی در مسیر رشد قرار می گیرند به معنی حرکت جدی کشور به سمت رشد و رونق اقتصادی است که این امر به هیچ عنوان برای دشمنان ما قابل درک و هضم نیست، چراکه آنها نیز از اطلاعات و آمار ما به خوبی آگاه هستند.

افزایش ۱۷ درصدی صادرات واحدهای تولیدی و صنعتی

وی از رشد ۱۷ درصدی صادرات غیرنفتی کشور خبر داد و با اشاره به اینکه چنین رشدی طی سال های اخیر مهم و بسیار قابل توجه است، این پرسش را مطرح کرد چرا با وجود چنین شرایطی هنوز وضعت مردم خراب است؟

وزیر صمت انباشت آثار تورمی طی سال ها و دهه های گذشته و نیز کاهش تولید را از دلایل ملموس نبودن بهتر شدن شرایط تولید در کشور خواند و اظهار داشت: ایران طی دهه ها ۱۳۷۰، ۸۰، ۹۰ و دو سال اخیر تورم های بسیار بالایی را تجربه کرده است که آثار این تورم ها شاید برای مدت های مدیدی در زندگی مردم دیده شود و دولت سیزدهم میراث دار کوله بار سنگین تورم های دهه های اخیر بوده است به خصوص اینکه پنج سال اخیر جزو سال های بسیار سنگین تورمی در ایران بود.

فاطمی امین زمان کنونی را دوران گذار نامید و یادآور شد: اگر وضعیت تولید و روند حرکتی را سرعت ببخشیم بدون تردید سال آینده نقطه عطفی در اقتصاد کشور رقم خواهد خورد که این مطلب را دشمنان نطام به خوبی درک و فهم کرده اند و بر همین اساس تحرکاتی را موجب شده و آنها را زیاد کرده اند و به واقع دشمنان هوشمندانه ذهن ما را مدیریت می کنند.

وی ادامه داد: در این میان لازم است همه متوجه باشند که هر گونه توقف در مسیر تولید و صنعت و معدن برای کل کشور ضرر خواهد داشت و باید همه دست در دست هم مسیر کنونی را با تمام توان و قدرت ادامه دهیم تا تورم امروز را که ناشی از فشارهای هزینه ای است، به تدریج کاهش دهیم.

فاطمی امین از شرایط رو به بهبود کسری بودجه کشور خبر داد و گفت: به دلیل افزایش درآمدهای مالیاتی که البته ناشی از فشار بر تولید نبوده است و نیز کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی این معضل در حال رفع شدن است و نباید زیاد نگران آن بود.

به گفته وی پارسال مجموع درآمدهای مالیاتی کشور از مسیر صادرات غیرنفتی معادل ۴۸ میلیارد دلار بود در حالی که درآمدهای نفتی یک چهارم این رقم بود.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه از این استان به عنوان یکی از فعال ترین مجموعه های صنعتی کشور یاد کرد و گفت: صنعت گران و تولید کنندگان بخش خصوصی آذربایجان همواره چکش به دست آماده جنگ اقتصادی بوده و در هیچ عرصه ای در این حوزه تعطیلی وجود ندارد.

عابدین خرم از فعال شدن تعداد ۱۰۰ واحد راکد آذربایجان شرقی به چرخه تولید طی سال گذشته خبر داد و افزود: بسیاری از این شرکت ها و کارخانه ها هم اکنون در وضعیت بسیار مطلوب تولید قرار داشته و حتی به حوزه صادرات نیز ورود پیدا کرده اند.

وی با ابراز گلایه از پایین بودن ارزش افزوده معادن آذربایجان شرقی، یادآور شد: این در حالی است که استان از ظرفیت های بسیار بالای معدنی برخوردار است و پارسال ارزش افزوده تولیدات معدنی استان معادل ۲ درصد بود که این رقم امسال ۲ درصد افزایش داشته است.

خرم فعالیت ۱۳۰ هزار نفر در صنعت و معدن آذربایجان شرقی گویای بسیاری از واقعیات و توانمندی های موجود دانست و با اعلام اینکه امسال ۲۸ درصد نیز در این حوزه رشد وجود داشته است، اظهار داشت: توسعه صنعت ساخت خودرو و ایجاد شهرک تولید خودرو با توجه به وجود واحدهای مختلف و متعدد قطعه سازی و نیز تسریع در استقلال صنایع مس آذربایجان از عمده ترین درخواست های ما از وزارت صمت است.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=9813

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: