اشتغالزایی ۳۲۰ هزار مهارت‌آموز در سال‌جاری

اشتغالزایی ۳۲۰ هزار مهارت‌آموز در سال‌جاری

طبق داده‌های سازمان فنی و حرفه‌ای کشور پیش‌بینی می‌شود امسال ۳۲۰ هزار نفر از مهارت‌آموزان در طرح واقعی محیط کار جذب بازار کار شده و شاغل شوند.

به گزارش روزنامه ایران اقتصادی، بر اساس طرحی که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای طرح آموزش در محیط واقعی کار در نظر گرفته، مشارکت حداقل یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صنفی در این طرح است که براساس آن در سال‌جاری که فاز نخست آن است پیش‌بینی می‌شود حدود ۴۰۰ هزار واحد صنفی در این طرح مشارکت داشته باشند و ۳۲۰ هزار مهارت‌آموز نیز پس از گذراندن آموزش‌های لازم جذب بازار کار شوند.

طبق داده‌های ارائه شده از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، در طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار، ۸۰ درصد مهارت‌آموزان شاغل خواهند شد. کسب مهارت به‌صورت عملی در داخل بنگاه‌های اقتصادی و کارگاه‌های تولیدی و صنعتی یکی از سیاست‌های اجرایی دولت برای جذب در بازار کار و اشتغال پایدار است.
حضور در محیط واقعی کار کمک می‌کند تا کارآموز از نزدیک با فن و فنون دستگاه‌ها و شغل موردنظر آشنا شود و از آموزش‌های صرفاً تئوری به سمت آموزش‌های عملی و کاربردی حرکت کند.سازمان فنی و حرفه‌ای زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاهی اجتماعی متولی ارائه آموزش‌های فنی و تخصصی است که در راستای توانمندسازی نیروی کار خدمات آموزشی و مهارتی را در قالب‌ها و طرح‌های مختلف ارائه می‌کند. بر همین اساس، در راستای اجرایی کردن بند ۲ سیاست‌های کلی اشتغال ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب و بند ۵ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، «طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار» با رویکرد ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال مولد، پایدار و همچنین استمرار و تثبیت اشتغال فرصت‌های موجود و مورد نیاز جامعه بویژه در مشاغل خرد و خانگی را از ابتدای دولت سیزدهم در اولویت خود قرار داده است. سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای اجرایی کردن طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار از ظرفیت بخش‌های غیردولتی در محیط کارگاهی استفاده می‌کند و در این راستا نیز توسعه و تنوع الگوهای آموزشی را مدنظر قرار داده است.

اهداف طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار

آشنایی با محیط کسب و کار، کسب تجربه و آماده‌سازی و ایجاد خودباوری در مهارت‌آموز برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی، حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی خصوصاً در صنایع دستی، کمک به بنگاه‌های فعال به منظور شناسایی و جذب نیروی کار مستعد و توانمند، کاهش هزینه‌های جذب و به کارگیری نیروهای فاقد مهارت و استفاده از ظرفیت و توان آموزشی عملی بنگاه‌های اقتصادی از مهم‌ترین اهداف این طرح است.

در چهارچوب این طرح، مهارت و شایستگی مورد نیاز در چهارچوب استانداردهای آموزشی سازمان از مربی به مهارت‌آموز همزمان با فرایند تولید محصول و ارائه خدمت منتقل می‌شود.

طبق اعلام سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، آموزش در طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار برابر با زمان مندرج در استانداردهای آموزشی بوده و حداکثر یک سال است. همچنین حداقل مدت زمان آموزش در هر زمان نباید کمتر از ۸۰ ساعت باشد. ضمن اینکه آموزش‌ها باید متناسب با حرفه و استاندارد آموزشی ارائه شود.طبق گزارش سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، بیش از ۸۰ درصد کسانی که آموزش مهارتی در محیط واقعی کار را می‌گذرانند، شاغل می‌شوند و یک بسته کامل مهارت‌های نرم در محیط کار واقعی به آنها ارائه می‌شود.

فراهم شدن همکاری یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صنفی در طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه «ایران اقتصادی» تأکید کرد که یکی از رویکردهای مهم دولت، توسعه آموزش‌های مهارتی در کشور است بر همین اساس طرح «آموزش در محیط واقعی کار» با استفاده از تجربه خودمان و دیگر کشورها به‌روزرسانی شده است و آموزش‌ها در داخل بنگاه‌های تولید به جوانان ارائه می‌شود.

«غلامحسین حسینی‌نیا» «طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار» را همان «استاد و شاگردی قدیم» اعلام کرد و گفت: افراد در این طرح با دریافت آموزش‌ در محیط کار، مجموعه‌ای از مهارت‌ها را یاد می‌گیرند و در پایان گواهینامه آموزش فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کنند. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت که در قالب این طرح مهارت‌آموز از کارفرما مهارت‌های نرم از جمله بنگاه‌داری، دخل و خرج و برخورد با مشتری و حتی نحوه تهیه مواد اولیه را در قالب یک بسته آموزشی فرا می‌گیرد.

وی وجود چهار میلیون واحد صنفی در سطح کشور را یکی از ظرفیت‌های مهم در طرح محیط کار واقعی اعلام کرد و گفت: از این تعداد حداقل یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صنفی توانایی ورود به این طرح را دارند که اگر هر واحد یک نفر را جذب کند به طور متوسط یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر می‌شود.

حسینی‌نیا عنوان کرد که از اصناف خواسته‌ایم تا در قالب این طرح آموزش‌ها را ارائه کنند.

رونق طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار در دولت سیزدهم

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح ایرادات و مسائل گذشته مانند دغدغه ضوابط قوانین کار و مالیات، پرداخت بیمه تأمین اجتماعی، بازرسی‌ها و دیگر موارد که عدم استقبال بخش خصوصی را در استفاده از آن به‌دنبال داشت، احصا و در شورای عالی مهارت و شورای عالی اشتغال کشور طبق دستورالعمل‌ها رفع مشکل شده است.

به گفته حسینی‌نیا، طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار با رویکرد ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال مولد و پایدار و برای استفاده از ظرفیت‌های آموزشی موجود در محیط کارگاهی و در راستای توسعه و تنوع الگوهای آموزشی اکنون در دولت سیزدهم رونق گرفته است.

شرایط حضور مهارت‌آموز در محیط واقعی کار

مهارت‌آموز در پایان دوره به منظور اخذ آزمون‌های مربوطه به مراکز یادگیری معرفی می‌شود، ضمن اینکه مربی(استادکار) حین اجرای آموزش اجازه کاهش تعداد یا اخراج کارگران مشمول بیمه تأمین اجتماعی نسبت به زمان شروع اجرای طرح را ندارد. از این‌رو تعداد مهارت‌آموزان برای هر واحد مشمول به شرط وجود امکانات، تجهیزات، فضا و ایمنی کافی حداکثر ۳ نفر است.

گسترش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در دولت سیزدهم به‌عنوان رویکرد مهم سازمان فنی و حرفه‌ای قلمداد می‌شود، برای اطلاع کارجویان مشخصات تمامی دوره‌های آموزشی در پورتال جامع آموزش سازمان درج شده است و می‌توانند بسته به علاقه و گرایش خود محیط کارهای واقعی را انتخاب کنند.
کارآموزان پس از ثبت‌نام از طریق شیوه‌های مختلف نظیر مراجعه حضوری به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای، آموزش‌های آنلاین و بسته‌های آموزشی آموزش‌های نظری را کسب می‌کنند و با گذراندن این دوره به کارفرما و بنگاه اقتصادی معرفی می‌شوند تا از نزدیک وارد بازار کار شوند.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=11416

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: