۷۰ درصد مسائل فنی خط‌آهن رشت-آستارا نهایی شد

۷۰ درصد مسائل فنی خط‌آهن رشت-آستارا نهایی شد

حدود ۷ ماه پس از امضای قرارداد ۱.۶ میلیارد یورویی خط‌آهن رشت-آستارا با روسیه، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه از نهایی شدن ۷۰ درصد مسائل فنی این پروژه خبر داد.

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اواخر اردیبهشت ماه امسال  طی مراسمی با حضور رؤسای جمهوری ایران و کشور روسیه قرارداد طراحی و ساخت خط‌آهن رشت ـ آستارا امضا شد.

سقف قرارداد امضا شده بین ایران و روسیه ۱.۶ میلیارد یورو اعلام شد و تا این مبلغ تأمین مالی پروژه صورت خواهد گرفت. بر اساس قرارداد، پس از انجام مطالعات طرح، رقم دقیق سرمایه‌گذاری پروژه طراحی و ساخت خط‌آهن رشت- آستارا مشخص خواهد شد.

امروز پس از حدود ۷ ماه خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از نهایی شدن   ۷۰ درصد مسائل فنی راه‌آهن رشت- آستارا توسط روسیه خبر داده است.

وی در این‌باره گفته است: توافق‌نامه‌ای با کشور روسیه امضا شده تا این کشور برای احداث و تکمیل راه‌آهن رشت- آستارا وام دولتی در اختیار ما قرار دهد و این توافق‌نامه شامل شرایط عمومی و خصوصی موافقت نامه، الزامات کارفرما و ساختار همکاری در حوزه هزینه‌ها، برنامه زمان بندی اجرا و… است.

وی از امضای نقشه‌های اجرایی راه آهن رشت-آستارا خبر داد و افزود:‌ پس از نشست‌های فنی و تخصصی فراوان از سوی کارشناسان دو کشور، نقشه راه به همراه اصلاحات ویژه برای افزایش سرعت و ظرفیت مسیر تهیه و توافقات انجام شده به امضای طرفین رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: برنامه‌هایی پیش بینی شده که در صورت تاخیر روس‌ها، هزینه‌های این خط ریلی از طریق منابع داخلی تامین شود و تکمیل آن وابسته به مشارکت روس‌ها نباشد.

خادمی بیان کرد: دولت روسیه یک شرکت برای اجرای پروژه معرفی معرفی کرده و ایران نیز برای نهایی کردن مباحث طراحی و فنی و همچنین برآورد قیمت‌ها و به توافق رسیدن دو کشور در خصوص آن‌ها، ۶ ماه به روسیه فرصت داده است.از این فرصت ۲.۵ ماه باقی مانده و در این مدت مطالعات منطقه‌ای و بازدیدهای محلی برای ارائه طرح نهایی و قیمت نیز انجام می‌شود تا در صورت تایید ایران، عملیات اجرایی آغاز شود.

وی افزود: همچنین نقشه راه به همراه اصلاحات ویژه برای افزایش سرعت و ظرفیت مسیر تهیه و توافقات انجام شده به امضای طرفین رسیده است.

وی با اعلام این‌که ۷۰ درصد مسائل فنی این پروژه حل شده  است، گفت: در جلسه اخیر برنامه زمان‌بندی برای ۳۰ درصد باقیمانده و کارهای اولیه و امور فنی نیز از سوی روسیه تهیه و تحویل شده تا در مدت ۶ ماه تعیین شده تعهدات خود را اجرا کنند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=14706

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: