چین در سال گذشته چه محصولاتی از ایران خرید؟

چین در سال گذشته چه محصولاتی از ایران خرید؟

بررسی تجارت ایران و چین نشان می‌دهد که به ترتیب محصولات پتروشیمی، محصولات معدنی و برخی محصولات کشاورزی عمده‌ترین کالاهایی است که چینی‌ها از ایران در سال ۱۴۰۱ خریداری کردند.

بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده از سوی گمرک چین با خرید بیش از چهارده و نیم میلیارد دلار انواع محصولات غیر نفتی از ایران بزرگترین مشتری کشورمان در ۱۲ ماه سال گذشته نام گرفته است که بیش از ۳۱ میلیون تن انواع کالای غیر نفتی خریداری کرده و ارزش ریالی آن ها بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است.

نگاهی به فهرست بلند بالای صادرات کالاهای مختلف از ایران به چین در سال ۱۴۰۱ نشان می دهد که چین عمدتاً مشتری محصولات پتروشیمی و معدنی ایران بوده و در کنار آن کالاهای دیگری هم برای تکمیل ویترین خریداری می کند.

در این میان پروپان مایع شده در صدر محصولات صادراتی به چین قرار دارد که سه میلیارد و ۶۸۳ میلیون دلار را به خود اختصاص می‌دهد و در ۱۲ ماه سال گذشته بیش از ۵.۵ میلیون تن از این محصول پتروشیمی به چین صادر شده که ارزش ریالی آن بالغ بر ۱۰۱ هزار میلیارد تومان است.

همچنین ۲.۵ میلیون تن انواع پلی اتیلن با گریدها و چگالی‌های مختلف در سال گذشته به چین صادر شده است که ارزشی بالغ بر دو میلیارد و ۷۶۱ میلیون دلار معادل بیش از ۷۴ هزار میلیارد تومان دارد این محصول پتروشیمی در ردیف دومین کالای صادراتی غیرنفتی به چین قرار گرفته است.

بوتان مایع شده دیگر محصول پتروشیمی است که با ارزشی بالغ بر دو میلیارد و ۱۳۶ میلیون دلار سومین و متانول با ارزشی بالغ بر یک میلیارد و ۸۸۵ میلیون دلار چهارمین محصول صادراتی ایران به چین هستند.

محصولات معدنی در رتبه دوم صادرات به چین

پس از محصولات پتروشیمی این معدنی ها هستند که در رتبه دوم قرار می گیرند چرا که انواع سنگ آهن شمش آهن کنسانتره آهن و غیره در پنجمین جایگاه کالاهای صادراتی غیرنفتی به چین در ۱۲ ماهه سال گذشته قرار گرفته است.

در این بازه زمانی بیش از ۸ میلیون تن از این محصولات به چین صادر شده که ارزشی بالغ بر یک میلیارد و ۶۰۸ میلیون دلار معادل بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان داشته است.

همچنین انواع شمش ، ورق کاتود،  قطعات کاتود ، مفتول و آلیاژهای مس، البته با فاصله های بسیار زیاد در جایگاه بعدی صادرات به چین قرار می گیرند. چرا که در سال گذشته بیش از ۹۰ هزار تن از این محصولات به چین به ارزشی بالغ بر ۶۷۰ میلیون دلار معادل بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان صادر شده است.

انواع سنگ، کنستانتره و آلیاژهای آلومینیوم نیز در فهرست خرید چین از ایران قرار دارد که این کشور بابت آن بیش از ٢٠٧ میلیون دلار هزینه کرده است.

زعفران و ماهی صدرنشین صادرات محصولات کشاورزی

البته در این میان محصولات مختلفی به چین صادر شده است اما برخی از محصولات مانند محصولات کشاورزی در این فهرست بیشتر به چشم می خورد. به عنوان مثال چین حدود ۵۰ تن زعفران به ارزشی بالغ بر ۵۹ میلیون دلار و بیش از ۳۰ هزار تن انواع ماهی به ارزشی بالغ بر ۵۷ میلیون دلار از ایران در این بازه زمانی خریداری کرده است.

همچنین می‌توان به دیگر محصولات کشاورزی صادراتی از جمله ۱۳ هزار تن انجیر خشک به ارزشی حدود ۴۰ میلیون دلار ، بیش از ۶٠٠٠ تن انواع میگو به ارزشی بالاتر از ۲۴ میلیون دلار، بیش از ۳۸۰۰ تن انواع پسته و مغز پسته به ارزشی بالغ بر ۲۱ میلیون دلار و بیش از  ٨٠٠٠ تن انواع خرما به ارزشی بالغ بر ۸.۶ میلیون دلار اشاره کرد که به این کشور صادر شده است.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=10783

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: