استفاده از تاکسی‌های اینترنتی برای جابجایی زائران اربعین

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛

استفاده از تاکسی‌های اینترنتی برای جابجایی زائران اربعین

معاون حمل‌و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: تلاش می­‌شود از ظرفیت تاکسی‌­های اینترنتی فعال برای افزایش ضریب سرنشین خودروهای سواری بهره­‌گیری شود که در صورت حصول هرگونه توافق، مراتب به عموم مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی « شهریار افندی‌زاده » گزارش چهارمین نشست کمیته حمل ونقل و سوخت ستاد مرکزی اربعین حسینی را که در محل ساختمان وزارت راه و شهرسازی با حضور اعضا برگزار شد، تشریح کرد و گفت: با توجه به مصوبه ستاد مرکزی اربعین مبنی بر برگزاری مراسم باشکوه اربعین امسال از اول صفر برابر با ۲۷ مردادماه تا ۲۵ صفر برابر با ۲۰ شهریور ماه و اهمیت مقوله حمل ونقل و سوخت و خدماتی که طبق هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در این ایّام به زوار اربعین حسینی(ع) ارائه خواهد شد، چهارمین نشست این کمیته به هماهنگی‌های نهایی و تعیین تکلیف پاره ای اقدامات باقی مانده تا موعد شروع مرحله عملیاتی مراسم اختصاص یافت.

افندی‌زاده افزود: برنامه‌ریزی‌ها، هماهنگی‌ها و اقدامات مؤثر به عمل آمده از سوی این کمیته و در چارچوب تصمیمات ستاد مرکزی طی ماه‌های اخیر، از حیث فراهم سازی زیرساخت‌های لازم و آماده سازی ناوگان مورد نیاز، در سطح مطلوبی ارزیابی می‌شود که در این خصوص، همکاری و هماهنگی مؤثری بین بخش‌ها و دستگاه‌های عضو کمیته شکل گرفته است. در این راستا، با تلاش‌ها و پیگیری‌های شبانه‌روزی و جهادگونه، عملیات توسعه، ایمن سازی، بهسازی مسیرهای مواصلاتی و تجهیز راه‌ها و پایانه‌های مرزی در راستای روانسازی ترددها، ساماندهی توقف‌ها در محوطه‌های پارکینگ در مرزها و توسعه پارکینگ‌ها و امکاناتی نظیر سرویس‌های بهداشتی، سایه‌بان، تأمین آب شرب و تعمیرات اساسی سیستم‌های سرمایشی سالن‌های مسافری پایانه‌ها با هزینه کرد بیش از ۳ هزار میلیارد تومان توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای وزارت راه و شهرسازی به انجام رسیده است.

۷ میلیون تردد از پایانه‌های مرزی کشور در اربعین سال گذشته

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بر اساس آمار مراسم اربعین سال گذشته، حدود ۳.۵ میلیون نفر زائر به کشور عراق وارد شده اند که به احتساب رفت و برگشت، حدود ۷ میلیون تردد از پایانه‌های مرزی داشته ایم که سهم پایانه‌های مرزی مهران، شلمچه و چزابه، از این ترددها، به ترتیب ۵۰ درصد، ۴۰ درصد و سایر پایانه‌ها نظیر باشماق، تمرچین و خسروی ۱۰ درصد بوده است.

وی ادامه داد: در سال جاری پیش‌بینی می‌شود تعداد زوار اعم از داخلی و کشورهای همسایه عبوری از ایران، حدود ۴ میلیون نفر باشد که بر این اساس، دو اولویت مهم با رویکرد پاسخگویی ظرفیت سازی فراهم شده توسط زیرساخت‌ها و ناوگان به بیش از ۸ میلیون سفر مد نظر است. نخست توزیع مناسب زمانی سفرها از ۲۷ مرداد تا ۲۰ شهریور سال جاری برای اجتناب از روزها و ساعات با ترافیک سنگین و اوج و دوم، توزیع مکانی سفرها و افزایش ترددها از پایانه‌های مرزی استان‌های کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه با توجه به آب و هوای نسبتاً خنک‌تر و مطلوبیت بیشتری نسبت به استان‌های خوزستان و یلام که می‌توانند برای زوار به همراه داشته باشند.

۹۱ درصد سفرهای اربعین سال گذشته از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای بوده است

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی درخصوص تمهیدات مرتبط با ناوگان گفت: براساس اطلاعات احصا شده، در مراسم اربعین سال گذشته ۹۱ درصد سفرها از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای بوده که ۲۲ درصد از این مقدار، به ناوگان حمل‌ونقل عمومی، به عبارتی اتوبوس‌ها اختصاص داشته است. این آمار نشان می‌دهد که خودروهای شخصی نقش عمده و اصلی را در سفرهای زائرین دارند. در این راستا، ضمن اینکه در سال جاری پارکینگ‌ها در تمامی پایانه‌های مرزی توسعه پیدا کرده‌اند و انتظار می‌رود نظارت و کنترل‌ها نیز توسط پلیس راه به نحو مناسبی در این محوطه‌ها و مسیرهای دسترسی آن‌ها اعمال شود، ضرورت دارد تا پویشی فرهنگی جهت افزایش ضریب سرنشین خودروهای سواری نسبت به سال گذشته، توسط نهادهای ذیربط راه اندازی شود و در این خصوص، سامانه‌ها و پلتفورم‌های مربوطه توسعه یابند.

استفاده از ظرفیت تاکسی‌های اینترنتی برای سفرهای اربعین در چارچوب مسافران هم پیما

به گفته افندی‌زاده همچنین، تلاش می‌شود از ظرفیت تاکسی‌های اینترنتی فعال در کشور در چارچوب مسافران اشتراکی و هم پیما برای افزایش ضریب سرنشین خودروهای سواری بهره‌گیری شود که در صورت حصول هرگونه توافق، مراتب به عموم مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی ساماندهی پروازها و توزیع متناسب آن‌ها را در فرودگاه‌های نجف و بغداد و استفاده بیشتر از فرودگاه بغداد را از دیگر اولویت‌ها دانست و در خصوص سفرهای ریلی، افزایش سهم این سفرها را موضوع مهمی برشمرد و افزود: سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در این خصوص تمهیدات لازم را فراهم ساخته‌اند و وزارت راه و شهرسازی، اقدامات مربوطه را به صورت مستمر رصد می‌کند.

رئیس کمیته حمل‌ونقل و سوخت ستاد مرکزی اربعین در پایان گفت: در این نشست، مباحث تکمیلی و نهایی درباره تأمین و تخصیص سوخت به ناوگان عمومی و امداد و نجات، امور انتظامی و مدیریت ترافیک سفرها، آخرین وضعیت ثبت نام سامانه سماح، افزایش ظرفیت ناوگان اتوبوس بین شهری از طریق جذب مشارکت سایر نهادها و سازمان های ملّی و محلی، سازماندهی تردد زوار خارجی به ویژه زوار پاکستانی و افغانستانی از قلمرو کشور و ارائه خدمات مناسب به این دسته از زوار حسینی(ع) مطرح و تأکید شد، ضمن الزام کمیته به اجرای صحیح و به موقع و پایش مستمر مصوبات ستاد مرکزی اربعین، هرگونه پیشنهاد تکمیلی از سوی اعضا، در هر مقطعی تا پایان مرحله عملیاتی مراسم، در اسرع وقت در این کمیته بررسی، تصمیم‌گیری و به سرعت ابلاغ خواهد شد.

گفتنی است،‌ چهارمین نشست کمیته حمل ونقل و سوخت ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) با حضور مؤثر نمایندگان کلیه بخشها و دستگاه‌های عضو به ریاست معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی و رئیس این کمیته با رویکرد هماهنگ سازی نهایی اقدامات و آمادگی برای آغاز، حین و ختام برگزاری مراسم با شکوه اربعین سال جاری، با تأکید بر حصول اطمینان از ظرفیت سازی، ساماندهی و سازماندهی خدمات مطلوب حمل ونقل به زوار اربعین حسینی(ع) در مسیرهای رفت و برگشت، در محل ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=11574

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: