۴.۵ میلیون نمونه حشره در مجموعه ذخایر ژنتیکی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی موجود است

رییس بخش رده‌بندی حشرات موزه موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور:

۴.۵ میلیون نمونه حشره در مجموعه ذخایر ژنتیکی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی موجود است

رییس بخش رده‌بندی حشرات موزه حشرات “هایک میرزایانس” موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور اعلام‌کرد: ۴.۵ میلیون نمونه حشره در موزه حشرات هایک میرزایانس در مجموعه ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور شناسایی و نگهداری می‌شود.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، «شهاب منظری» افزود: موزه حشرات هایک میرزایانس با شناسایی و نگهداری از حدود ۴.۵ میلیون نمونه حشره که متعلق به ۲۵ هزار گونه هستند، به بزرگترین موزه حشرات شناسی در ایران و خاورمیانه تبدیل شده است.

رییس بخش رده‌بندی حشرات موزه حشرات هایک میرزایانس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور اظهار داشت: این حشرات از زمان تاسیس این موزه در سال ۱۳۲۲ تاکنون به منظور حفظ تنوع زیستی، شناسایی و کنترل آفات، بررسی آفات قرنطینه‌ای داخلی و خارجی و جمع‌آوری داده‌های علمی، اطلاعات و نیازهای اولیه بخش تحقیقات کشور تاسیس شده است.

به گفته وی، چهار تا پنج درصد نمونه حشرات در این موزه مربوط به نمونه‌های خارجی هستند.

منظری با بیان اینکه بخش تحقیقات رده‌بندی حشرات این موزه، شناسایی حشرات مشکوک در حوزه‌های کشاورزی و پزشکی را در زمینه اگروتروریسم و بیوتروریسم انجام می‌دهد، تصریح‌کرد: تاکنون موارد مشکوکی از حشرات آسیب زننده به محصولات کشاورزی یا آسیب‌زننده به سلامت انسان از سوی پدافند غیرعامل به این بخش ارسال شده و محققان ما پس از شناسایی و بررسی، اطلاعات مربوط به آن حشرات را آماده و در اختیار پدافند غیرعامل قرار داده‌اند.

وی ادامه‌داد: تشخیص آنکه این حشرات مخرب به‌طور عمدی یا از طریق تبادل محصولات وارد کشور شده‌اند، بر عهده پدافند غیرعامل است.

رییس بخش رده‌بندی حشرات موزه حشرات هایک میرزایانس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور، بخش تحقیقات رده‌بندی حشرات را تنها مرجع رسمی شناسایی حشرات در کشور عنوان کرد و گفت: اگر این بخش نباشد، نمونه‌های حشرات برای شناسایی باید به خارج کشور فرستاده شوند که هم به معنای خروج ذخایر ژنتیک به خارج کشور است و هم هزینه‌های بالایی در پی خواهد داشت.

وی افزود: گام نخست در کنترل یک آفت، شناسایی درست آن است و اگر این شناسایی درست انجام نشود، هم خسارت آفت و هم اتلاف هزینه برای کنترل آفت را خواهیم داشت.

رییس بخش تحقیقات رده‌بندی حشرات موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور، شناسایی آفات قرنطینه‌ای خارجی و داخلی و مطالعه تنوع زیستی حشرات را از دیگر وظایف این بخش نام برد.

وی اضافه‌کرد: تنوع زیستی یکی از دغدغه‌های کشورهای جهان و اعضای کنوانسیون تنوع زیستی است و هر سال کشورها از جمله ایران تعهد دارند در این زمینه گزارش‌های دوره‌ای تهیه و ارائه دهند.

نگهداری از ۸۰ درصد نمونه گونه‌های گیاهی کشور

«مونس بخشی» رییس بخش تحقیقات رستنی‌های هرباریوم ایران با بیان اینکه ۸۸ هزار نمونه گیاهی در کل این مجموعه نگهداری می‌شود، گفت: این ۸۸ هزار نمونه گیاهی، ۸۰ درصد معادل هفت هزار گونه گیاهی را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هرباریوم وزارت جهاد کشاورزی دارای هفت بخش است که پنج بخش آن مربوط به شناسایی و نگهداری گیاهان و دو بخش دیگر مربوط به نگهداری قارچ‌ها است، اظهار داشت: ۸۸ هزار نمونه گیاهی شامل پنج بخش علف‌های هرز، گیاهان دارویی، جلبک‌ها و خزه‌ها، بذور علف‌های هرز و گیاهان آوندی است.

وی تصریح‌کرد: در هرباریوم وزارت جهاد کشاورزی نزدیک به ۲۳ هزار نمونه قارچ نیز نگهداری می‌شود که ۱۸ هزار نمونه آن قارچ خشک و حدود چهار هزار و ۵۰۰ نمونه قارچ زنده هستند و نمونه قارچ‌های زنده در کلکسیون ملی قارچ‌های زنده ایران نگهداری می‌شوند.

به گفته وی، کلکسیون ملی قارچ زنده ایران در منطقه خاورمیانه منحصر به فرد است و این کلکسیون دو هزار گونه از قارچ‌های ایران را شامل می‌شود که معادل ۵۰ درصد قارچ‌های ایران است.

رییس بخش تحقیقات رستنی‌های هرباریوم ایران افزود: این قارچ‌ها هم به لحاظ گیاه‌پزشکی و هم از نظر کنترل بیولوژیک مهم هستند زیرا تهیه هر قارچ در این بخش ۴۰۰ یورو ارزش‌گذاری اقتصادی شده است.

بخشی ادامه‌داد: با توجه به تغییر اقلیم و گرمایش زمین، بسیاری از منابع تنوع زیستی ما دستخوش تغییرند و این مجموعه، ذخیره‌گاه ارزشمندی برای نگهداری از گونه‌های گیاهی و استفاده از آن در آینده محسوب می‌شود.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=11576

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: