افزایش قیمت خوراک دام در بازار جهانی و تاثیر آن بر بازار داخلی

افزایش قیمت خوراک دام در بازار جهانی و تاثیر آن بر بازار داخلی

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، قیمت محصولات اساسی در بازارهای جهانی امروز نیز روند افزایشی داشت و خوراک دام و دانه های روغنی از پیشتازان گرانی در این بازار بودند. رشد قیمت ها در دوران کرونا و جنگ روسیه و اوکراین دو برابر شده بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ امروز در بازارهای جهانی قیمت خوراک دام هم روند افزایشی خود را ادامه داد و دانه ذرت که عمدتا به عنوان خوراک دام استفاده می شود با ۱.۲۵ دلار افزایش نسبت به روز گذشته هر بوشل از این محصول برای تحویل در ماه دسامبر به قیمت ۴۸۸ دلار به فروش رفت.

قیمت خوراک دام از این لحاظ اهمیت دارد که ۷۰ درصد هزینه تمام شده محصولات پروتئینی مربوط به خوراک آنها است و هر گونه افزایش قیمت در این بازار به با لا رفتن قیمت محصولات پروتئینی نظیر مرغ، تخم مرغ، گوشت و لبنیات منجر می‌شود.

به اعتقاد کارشناسان، ایران حدود ۷۰ درصد در تامین خوراک دام وابسته به واردات است و دلیل عمده نوسان های قیمتی که در گوشت و مرغ وتخم مرغ دیده می شود بیشتر به این مورد مربوط می شود.

*افزایش قیمت دانه روغنی در بازارهای جهانی

قیمت دانه روغنی هم امروز روند افزایش روز گذشته را تکمیل کرد، گیاه روغنی سویا امروز ۸ دلار رشد قیمت داشت و گیاه کانولا هم بیش از یک د لار افزایش قیمت را تجربه کرد.

ایران ۹۰ درصد نیاز روغن را از محل واردات تامین می کند، برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش وابستگی به واردات در دهه های گذشته نتیجه ای نداشته است، تمرکز وزارت جهاد روی کشت کلزا است با وجود اینکه در برخی سالها در کشت این محصول موفقیت هایی بوده اما در مجموع از وابستگی کشور به واردات روغن کاسته نشده است.

نکته مهم سرانه مصرف دو برابری روغن در ایران نسبت به مردم جهان است و اگر با فرهنگ سازی مصرف را متعادل کنیم، با همین روش ساده ۵۰ درصد از وابستگی به واردات کم خواهد شد.

مجتبی خیام نکویی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اعلام کرد: سالانه ۱۸ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی داریم که حدود ۲۵ درصد آن مربوط به روغن است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=13196

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: