سرعت برنامه ها به شتاب گسترش بیابان ها می رسد؟

سرعت برنامه ها به شتاب گسترش بیابان ها می رسد؟

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از خبرگزاری مهر، فرسایش خاک، کاهش منابع آب‌های زیرزمینی، گسترش بیابان‌ها و زمین‌های شوره‌زار، تهدید ریزگردها و… لزوم تسریع اجرای برنامه‌های آبی و خاکی کشور را ضروری می‌کند. به گفته رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور سرعت اجرای برنامه‌ها در حوزه خاک در مقایسه با سرعت بیابان زایی بسیار ناچیز بوده و کمبود منابع مالی چالش این بخش است.

کسری بودجه کشور سبب شده تا اعتبارات بخش‌های مختلف روند کاهشی داشته باشد و اجرای پروژه‌ها با صرف زمان زیادی به تأخیر افتد. در حال حاضر بحران در کمین امنیت غذایی است و تقویت بنیه‌های خاکی و آبی کشور با اجرای مستمر برنامه‌ها شدنی است. در همین راستا معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست با سرپرست دفتر امور آب، کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه کشور در دفتر معاونت در تهران، ضمن اشاره به اسناد بالادستی و تکالیف قانونی حوزه آب و خاک کشور؛ به تشریح برنامه‌های معاونت آب و خاک در راستای افزایش بهره‌وری و تأمین امنیت غذایی پرداخت و بر ضرورت همراهی سازمان برنامه و بودجه در سرعت بخشیدن به این برنامه‌ها تاکید کرد. به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی، کاهش بارندگی‌، کاهش بیلان آب‌های زیرزمینی و فرونشست زمین را از جمله چالش‌های اساسی زیربخش آب و خاک برشمرد.

وی با بیان اینکه در حوزه خاک کشاورزی نیز چالش‌های فراوانی از جمله فرسایش، شوری، کمبود ماده آلی و حاصلخیزی خاک وجود دارد، کانال‌های خاکی‌، روند کند مرمت و بازسازی قنوات، تکمیل نشدن شبکه‌های فرعی آبیاری، ایستگاه‌های پمپاژ نیمه‌کاره و پروژه‌های نیمه‌تمام در سطح کشور را از دیگر مسائل اساسی حوزه آب و خاک عنوان کرد.

اعتبارات از کجا تأمین می‌شود؟

سرپرست دفتر امور آب، کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در این نشست، بر ضرورت توجه و تقویت بخش کشاورزی به ویژه در زیر بخش آب و خاک اشاره کرد. محمد ابراهیم‌نیا همچنین به ضرورت تدوین برنامه عملیاتی خاک کشاورزی با اولویت در اراضی آبی، اتمام طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور در زمان مقرر بر اساس منابع اعتباری تأمین شده از طریق صندوق توسعه ملی‌، ایجاد ظرفیت‌های لازم برای تقویت اعتبارات آب و خاک در تبصره‌های بودجه سال ۱۴۰۳ و افزایش اعتبارات فصول مطالعه و نظارت اشاره کرد.

وی در ادامه به اجرایی کردن اهداف پیش‌بینی شده در اسناد بالادستی از جمله سیاست کلی نظام در برنامه هفتم‌، سند امنیت غذایی و سند سازگاری با کم‌آبی و مصوبات دور اول سفر ریاست جمهوری و نیز بر تشکیل جلسات مشترک فصلی برای ارزیابی و پیشبرد برنامه‌ها تاکید کرد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=12713

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: