طرح ارتقای دانش فنی بهره‌برداری از شبکه‌های توزیع برق آینده عملیاتی شد

طرح ارتقای دانش فنی بهره‌برداری از شبکه‌های توزیع برق آینده عملیاتی شد

طرح ارتقای دانش فنی طراحی و بهره‌برداری از شبکه‌های توزیع آینده به‌منظور ارتقای بهره‌برداری و عملکرد این شبکه‌ها از شروع طراحی و احداث تا بهره‌برداری در پژوهشگاه نیرو عملیاتی شد.

به گزارش وزارت نیرو، سید سعید طاهری، مدیر طرح ارتقای دانش فنی طراحی و بهره‌برداری از شبکه‌های توزیع آینده در پژوهشگاه نیرو، درباره ضرورت اجرای این طرح گفت: با توجه به ارتباط تنگاتنگ طراحی شبکه‌ها و بهره‌برداری از آنها، بهتر است این دو موضوع در کنار یکدیگر دیده شوند تا بتوانیم عملکرد مطلوب‌تری در سیستم داشته باشیم. لذا به همین منظور، این طرح تلاش دارد در شبکه‌های توزیع فعلی و شبکه‌هایی که قرار است در آینده به بهره‌برداری برسند، یک سری فاکتورها، اِلمان‌ها(تجهیزات) و روش‌هایی را پیشنهاد کند.

وی درباره مزیت جلوگیری از اتلاف انرژی در این طرح افزود: بهترین روش برای کاهش تلفات این است که در فاز طراحی، محدودیت‌ها به درستی دیده شوند تا در آینده و در فاز بهره‌برداری دچار تلفات برق بیش از حد در سیستم نباشیم.

طاهری توضیح داد: اگر از قبل، محدوده‌های مجاز در یک شبکه توزیع لحاظ شده باشد، عملا تلفات انرژی هیچگاه از این مقدار قابل قبول فراتر نمی‌رود. با توجه به این‌که طراحی عمده شبکه‌های موجود، بر اساس میزان مصرف در سال‌های گذشته بوده و تمهیدی برای میزان مصرف در سال‌های کنونی دیده نشده است، بنابراین در عمده آنها با تلفات بیش از حد روبرو هستیم.وی روش‌هایی مانند تغییر آرایش شبکه، خازن‌گذاری و یا تغییر سطح مقطع کابل‌ها را از روش‌های کاهش اتلاف انرژی در بعد عملیاتی برشمرد.

طاهری با اشاره به بهره‌مندی از دانش بومی در این طرح گفت: صنعت برق کشور در حوزه بهره برداری به خودکفایی بالایی رسیده است و شرکت‌ها و موسسات تحقیقاتی مانند پژوهشگاه نیرو می‌توانند در حوزه‌های مختلف نظیر بهبود پایایی شبکه برق، یاریگر شرکت‌های توزیع بوده و به عنوان مثال موجب کاهش انرژی از دست رفته یا اصطلاحا خاموشی در شبکه‌ها شوند.

مدیر طرح ارتقای دانش فنی طراحی و بهره‌برداری از شبکه‌های توزیع آینده، درباره امنیت و تاب‌آوری این طرح هم خاطرنشان کرد: از لحاظ مصرف، تولید و توزیعِ توان، همیشه وضعیت نرمالی بر شبکه حاکم نیست و گاهی اوقات وقوع طوفان و حوادث پیش‌بینی‌ نشده این تعادل را بر هم می‌زند. بنابراین سیستم‌ها باید طوری طراحی شوند که در چنین شرایطی، قادر به پوشش قسمت زیادی از خروجی‌های خود باشند.

به گفته وی، در این زمینه با عملیاتی کردن برخی روش‌ها، می‌توان تحمل و توانایی سیستم را در کاهش محدوده تحت تاثیر، افزایش داد.وی درباره اثرات زیست‌محیطی ناشی از طراحی و بهره‌برداری مطلوب از شبکه‌های توزیع نیز خاطرنشان کرد: اصولا می‌توان با سرمایه‌گذاری و کمی هزینه بیشتر از تاثیرات نامطلوب زیست محیطی شبکه‌های توزیع کاست. به عنوان مثال در شهرهای کوچک تیرهای برق‌ توزیع بیشتری به کار گرفته شده‌اند که ضمن تخریب بیشتری که در محیط زیست و پوشش گیاهی ایجاد می‌کند، جلوه نازیبایی هم به معابر داده است و مبلمان شهری را تحت تاثیر قرار داده است، در حالی که در عمده کلانشهرها با افزایش سرمایه‌گذاری و استفاده از کابل می‌توان اثرات نامطلوب را به حداقل رساند و یا اینکه با جایگزینی پست‌های زیرزمینی یا کامپکت که بعضا به اندازه یک میز کار ساخته می‌شوند، فضای تحت اشغال این تجهیزات را کاهش داد.

همچنین مدیر طرح ارتقای دانش فنی طراحی و بهره‌برداری از شبکه‌های توزیع آینده در پژوهشگاه نیرو گفت: در بحث کاهش آلاینده‌های ناشی از تولید برق هم می‌توان با توسعه تجدیدپذیرها و ذخیره‌سازها در فاز طراحی و بهره‌برداری از سیستم‌ها، به حفظ محیط زیست کمک کرد.وی خاطرنشان کرد: رویکرد نهایی ما تسهیل بهره‌برداری و بهبود عملکرد شبکه‌های توزیع آینده است تا اپراتور شبکه و مصرف‌کننده برق بتوانند از این مزیت‌های نسبی بدست آمده، استفاده کنند.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=11671

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: