علی آبادی: قیمت خودروهای وارداتی برای متوسط مردم قابل قبول است

علی آبادی: قیمت خودروهای وارداتی برای متوسط مردم قابل قبول است

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از خانه ملت عباس علی‌آبادی در رابطه با آخرین وضعیت واردات خودروهای کارکرده، اظهار کرد: آئین‌نامه واردات خودروهای کارکرده تهیه و برای دولت ارسال شد و کلیات آن نیز تصویب شده است؛ تنها بندی در این آئین‌نامه قید شده که بر اساس آن بایستی کمیته‌ای منشأ ارز را شناسایی کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در این رابطه با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، جلسه‌ای داشته‌ایم و مقرر شد با همکاری یکدیگر در این کمیته شرکت کرده و تلاش کنیم تا نگرانی بانک مرکزی که بی‌دلیل هم نیست، رفع شود؛ به اعتقاد بانک مرکزی، ممکن است که به دلیل منافعی که این موضوع برای واردکنندگان خواهد داشت، به بازار ارز هجمه وارد شود و نرخ ارز ترقی کند و این ترقی بر تمام کالاها اثرگذار باشد. این نگرانی حتماً بایستی موردتوجه قرار گیرد؛ بنابراین مقرر شده تا جلسه‌ای در این زمینه با حضور نمایندگان بانک مرکزی، کمیسیون صنایع و معادن مجلس داشته باشیم و راهکاری برای آن تعریف کنیم.

تعرفه ۷۵ درصدی برای واردات خودرو

علی‌آبادی اعلام کرد: تعرفه واردات خودروهای برقی، حداقل مقدار ممکن یعنی حدود چهار درصد تصویب شد، البته برای خودروهای هیبرید پلاگین نیز همین حدود تعرفه تعریف شده است؛ اما پیشنهاد ما این است که برای خودروهای هیبرید تا ۱۵ درصد این تعرفه افزایش پیدا کند.

وزیر صمت اضافه کرد: این در حالیست که برای خودروهای دیگر تعرفه‌ها تا ۷۵ درصد هم تعیین شده است؛ جدول این موضوع آماده و در کمیسیون ماده (۱) مصوب شده، بنابراین باید در صحن دولت بررسی و تصویب شود.

وی ادامه داد: برای واردات حداقل ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی برقی تا پایان سال جاری تأمین ارز محقق شده است. بانک مرکزی نیز با تأمین ارز خودروهای برقی موافقت کرده و مشکل ارزی در این زمینه وجود ندارد.

علی‌آبادی تصریح کرد: برای خودروهای برقی و نو تاکنون مشکل ارزی نداشته‌ایم و فکر هم نمی‌کنیم تا پایان سال هم مشکلی داشته باشیم.

نظر وزیر صمت در مورد قیمت خودروهای وارداتی

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: تا پایان آذر ماه تکلیف همه متقاضیان مرحله اول ثبت‌نام خودروهای وارداتی (ثبت‌نامی‌های اسفند ماه ۱۴۰۱ که طی مدت اخیر به نوبت برای انتخاب خودروی خود اقدام می‌کنند)، روشن و نحوه دریافت خودروهایشان مشخص می‌شود؛ ضمن اینکه روند واردات خودروهای نو بر اساس برنامه پیش می‌رود و تداوم خواهد داشت.

وی در رابطه با قیمت بالای خودروهای وارداتی علیرغم وعده واردات خودروهای اقتصادی، تصریح کرد: یک خودروی مورد قبول به لحاظ کیفیت و دارای استاندارد، در دنیا از ۵۰۰۰ دلار تا حدود ۶۰ هزار دلار قیمت دارد؛ ما برای واردت خودروها سقف ۲۰ هزار دلاری در نظر گرفتیم و سعی شده که خودروهای بالاتر از این عدد وارد نشود؛ به نظر بنده این سقف ۲۰ هزار دلاری حد قابل قبول برای متوسط مردم است که حدوداً یک میلیارد تومان با نرخ فعلی، ارزش‌گذاری می‌شود.

علی‌آبادی تاکید کرد: البته برای خودروهای برقی، مقیاس‌های پایین‌تر که همانطور که اشاره شد، تعرفه حداقلی دارند، برای سطوح پایین‌تر درآمدی در نظر گرفته شده که مشتریان با رقم‌های پایین‌تر می‌توانند خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=15188

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: