فاز اول طرح خط انتقال آب به مشهد از منابع غرب این شهر افتتاح شد

فاز اول طرح خط انتقال آب به مشهد از منابع غرب این شهر افتتاح شد

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، داوود منظور با اشاره به رشد صنعت و همچنین تولیدات کشاورزی در استان، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های مهم تأمین نیاز صنعت به آب است. همچنین باید توجه داشت که خراسان رضوی قطب بزرگ تولیدات کشاورزی بوده و بنابراین تأمین مصارف شرب، صنعت و کشاورزی، کاری پرحجم و دقیق و نیازمند برنامه‌ریزی‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت است.

وعده تأمین بودجه انتقال پساب به غرب مشهد
وی خاطرنشان کرد: طرح خط انتقال آب به مشهد از منابع غرب این دشت یکی از طرح‌های «تنش» بوده و بخشی از منابع آن از اعتبارات تنش آبی تأمین‌شده است. با تکمیل این طرح، پساب شهر مشهد به‌خوبی مورداستفاده قرارگرفته و به چاه‌ها تزریق خواهد شد و آب چاه‌هایی که استحصال می‌شود، برای مصارف شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد و دولت این آمادگی را دارد که تأمین منابع مالی آن را انجام دهد.
رئیس سازمان برنامه‌ وبودجه با بیان این‌که وزارت نیرو همیشه در تلفیق منابع مالی پیش‌قدم بوده و تنها به منابع دولت اکتفا نکرده است، افزود: در این پروژه هم تأمین بودجه به‌صورت مشارکتی بوده که باعث افزایش سرعت انجام آن شده است؛ ما آمادگی داریم بر طرح‌های بلندمدت توسعه تأمین آب تمرکز کنیم.

منابع آبی تکمیلی در بودجه ۱۴۰۳
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا خراسان رضوی با اینکه خشکترین استان کشور است، اما رتبه ۲۸ از اعتبارات آب کشور را دارد، خاطرنشان کرد: منابعی که وزارت نیرو برای طرح‌های تأمین آب خراسان رضوی اختصاص می‌دهد، یکی از اولویت‌های وزیر نیرو و دولت بوده و سهم هزینه‌هایی که برای تأمین آب صورت می‌گیرد، قابل‌توجه است. در بودجه سال ۱۴۰۳، بر طبق نظر استاندار خراسان رضوی و وزیر نیرو، منابع تکمیلی را اختصاص خواهیم داد.
رئیس سازمان برنامه‌وبودجه ادامه داد: بخش عمده‌ای از طرح‌های آب‌رسانی، تأمین آب و مدیریت آب شهری با توجه به منابع بودجه عمومی انجام می‌گیرد؛ البته طرح‌های مشارکتی نیز به تقویت این منابع کمک می‌کند.
رئیس سازمان برنامه‌وبودجه با توجه به این‌که استان خراسان رضوی خشکترین استان کشور بوده اما رتبه آن از اعتبارات بودجه بیست و هشتم است، گفت: در بودجه سال ۱۴۰۳، بر طبق نظر استاندار خراسان رضوی و وزیر نیرو، منابع تکمیلی را اختصاص خواهیم داد.
بر اساس این گزارش علیرضا طاهری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز در گزارشی با تاکید به اینکه برای تامین آب شرب مشهد و استان در تابستان سال آینده تا سال ۱۴۳۰ برنامه‌هایی داریم که باید اجرا شود به طرح خط انتقال آب به مشهد از منابع غرب این دشت نیز اشاره کرد و گفت: در شهر مشهد ۷۰ درصد از ۲۸۰میلیون متر‌مکعب آب مصرفی به فاضلاب تبدیل می شود که قرار است این پساب به غرب مشهد منتقل شود و آب چا ه های کشاورزی آن منطقه از طریق خط لوله به مشهد هدایت شود. این خط انتقال که آماده بهره برداری است، ۳۰ کیلومتر طول دارد و در افق این طرح ۹۶ میلیون متر مکعب آب را به مشهد می‌رساند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=13057

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: