معادله دو مجهولی قیمت خرید تضمینی کلزا

معادله دو مجهولی قیمت خرید تضمینی کلزا

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،در حالی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نرخ خرید تضمینی کلزا را دو برابر گندم عنوان می کنند که هنوز قیمت رسمی گندم را اعلام نکرده‌اند. یعنی یک معادله دو مجهولی که برای حل کردن آن ابتدا باید به تکنیک‌های ریاضی کامل آشنا باشید.

در این معادله دو مجهول وجود دارد نخست قیمت گندم تضمینی که هنوز اعلام نشده است، روز پنجشنبه وزارت جهاد کشاورزی در اطلاعیه ای اعلام کرد قیمت تضمینی گندم که در رسانه ها عنوان می شود صحیح نیست و مرجع دقیق وزیر جهاد کشاورزی است، و البته که ایشان هم تا به امروز قیمت را اعلام نکرده است.

مجهول دوم؛ قیمت کلزا است که باید ابتدا نرخ گندم مشخص شود تا به نرخ کلزا برسیم، بنابراین معادله ای که سر تا پا مجهول است و آقای مسئول انتظار دارد کشاورز از بین این مجهولات به قیمت برسد و برای کشت سال آینده خود برنامه ریزی کند.

قانون خرید تضمینی تصریح کرده است که قیمت خرید‌های تضمینی محصولات کشاورزی قبل از سال زراعی  جدید به کشاورزان اعلام شود به این دلیل که آنها بدانند که چه بکارند و به چه میزان بکارند و اصولا برنامه کشت سال آینده خود را طراحی کند.

و این جای سئوال است که چرا مسئولان به جای شفاف سازی به مجهولات کشاورزان اضافه می کنند.

*قیمت کلزا دو برابر قیمت گندم می شود

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی گفت : نرخ خرید تضمینی دانه روغنی کلزا در سال زراعی جدید دو برابر قیمت گندم تعیین و هفته جاری اعلام می‌شود.

از نگاه کارشناسان نرخ خرید تضمینی گندم نقش بسیار موثری در افزایش کشت محصولات اساسی دارد این در حالی است که واردات ۹۰ درصدی روغن به کشور و هزینه بیش از ۴ میلیارد دلاری این ماده خوراکی، اهمیت کشت دانه روغنی کلزا را ۲ چندان کرده است.
متصدیان کشاورزی در برنامه هفتم توسعه، به دنبال افزایش ۱۵ درصدی تولید روغن در داخل هستند.
در سال جاری نرخ تضمینی کلزا ابتدا ۲۲ هزار و پانصد تومان و پس از آن به ۳۰ هزار تومان افزایش یافت اما برای پیدا کردن قیمت سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ ابتدا باید معادلات دو مجهولی طرح شده از سوی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی را حل کنید.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=12299

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: