انتقال ۱۳۱ میلیارد لیتر فراورده از مسیر خطوط لوله/ ارزانی فرآورده آمار سرقت از خطوط لوله را بالا برد

در نشست خبری مطرح شد:

انتقال ۱۳۱ میلیارد لیتر فراورده از مسیر خطوط لوله/ ارزانی فرآورده آمار سرقت از خطوط لوله را بالا برد

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت اظهار داشت: بیشترین سرقت‌ها در بندرعباس و خوزستان بوده است که دلیل آن نیز مرزی بودن این استان‌ها و گران‌تر بودن نرخ فراورده در کشور همسایه است.

ارسلان رحیمی در نشست خبری با اشاره به برنامه نوسازی خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده اظهار داشت: اگر نگهداری خطوط لوله انتقال فراورده به درستی انجام شود نیازی به نوسازی نیست، مثلا خط گچساران ۶۰ سال عمر دارد اما به لحاظ عملکردی مشکلی ندارد اما اگر نگهداری درست انجام نشود باید تعویض صورت گیرد.

وی با بیان اینکه تنها ۱۲۵ کیلومتر از ۱۴ هزارکیلومتر خط لوله کشور نیاز به نوسازی دارد، ادامه داد: اکنون برنامه داریم خط ۱۶ اینچ اهواز- نظامیه- اندیمشک را به دلیل اینکه مشکلات داشته علیرغم اینکه ۱۶،۱۵ سال عمر دارد با خط ۲۰ اینچ جایگزین کنیم.

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با بیان اینکه با توجه به نتایج بازرسی اقدام به نوسازی و تعویض می‌کنیم، گفت: در حال حاضر، پروژه ۱۲۵ کیلومتر نظامیه-سبزاب را برای تغییر مسیر در دستور کار داریم.

وی درباره کیفیت لوله‌ها و نیاز به تعمیرات و نوسازی بیان داشت: ما در تمامی خطوط استاندارد را رعایت می‌کنیم و فرقی ندارد که لوله ها ایرانی و یا خارجی باشند.

رحیمی درباره سرقت از خطوط لوله گفت: با افزایش قیمت حامل‌های انرژی تعداد برداشت‌ها و سرقت رو به افزایش است.

وی ادامه داد: سال گذشته ۴۷ مورد  انشعاب غیرمجاز داشتیم و امسال تاکنون ۶،۷ مورد سرقت داشتیم.

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با بیان اینکه میزان برداشت‌ها ناچیز است، خاطرنشان کرد: با حساسیت‌های ایجاد شده و تغییر پارامترهای عملیاتی و فشار با کوچکترین تغییرات در برداشت کشف می‌شود. مثلا در خط بندرعباس به رفسنجان با حفر تونل ۴۰ متری به خط رسیدند و انشعاب زدند و شروع به برداشت کردند.

وی گفت: بیشترین سرقت‌ها در بندرعباس و خوزستان بوده است که دلیل آن نیز مرزی بودن این استان‌ها و گران تر بودن نرخ فراورده در کشور همسایه است.

رحیمی با تاکید بر اینکه خطوط لوله ظرفیت مشخصی دارد و با توجه به نیاز کشور خطوط لوله در فرآورده مانند بندرعباس حتی بالاتر از ظرفیت کار می‌کنند، ‌افزود: بعد از بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس خط لوله جدیدی ایجاد نشد و با توجه به نیاز ظرفیت آن خط را تا ۵۵ میلیون لیتر افزایش دادیم. زمستان پارسال تلاش کردیم سوخت نیروگاه‌ها قطع نشود و در صورت قطع گاز در بخش خانگی نیز سوخت مایع جایگزین تامین شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از توربین‌های مسیر خطوط لوله، گازسوز هستند و در زمستان گاز این مناطق قطع شد، گفت: همکاران ما در این زمینه توربین‌هایی که حتی دوگانه‌سوز نبودند را روی سوخت مایع آوردند و با کمترین زمان به مصرف سوخت مایع تبدیل شد. با این اقدام کاهش انتقال فرآورده‌های نفتی اتفاق نیفتاد و سوخت رسانی طبق برنامه انجام شد و مشکلی نداشتیم.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران به ساخت خطوط لوله‌های تابش، پارس و خط جدید بندرعباس اشاره کرد و گفت: خط رفسنجان به طول ۲۲۵ کیلومتر به یزد نیز ساخته خواهد شد.

وی افزود: سال گذشته ۱۳۱ میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده از مسیر خطوط لوله منتقل شد که از این میزان ۶۳ میلیارد لیتر فراورده نفتی و ۶۸ میلیارد لیتر نیز مربوط به نفت خام بوده است. رقم انتقال در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲۸ میلیارد لیتر بود که نشان می‌دهد انتقال از خطوط لوله در سال گذشته بیش از ۲ درصد رشد داشته است.در سال گذشته ۳.۸ میلیارد لیتر فرآورده را به نیروگاه‌ها انتقال دادیم.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته در مجموع ۱۳۰ میلیارد لیتر فرآورده در کشور مصرف شده که ۶۰ میلیارد لیتر آن توسط خط لوله منتقل شده است، گفت: هزینه انتقال فراورده به نفتکش جاده پیما در هر تن کیلومتر ۷۳۸ تومان است و این رقم برای خطوط لوله ۷۹ تومان برآورد می‌شود و نشان می‌دهد با انتقال خط لوله هزینه انتقال تا ۹۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات افزود: هر لیتر فراورده ۵۸۵ کیلومتر جابه‌جا می‌شود و بنابراین با استفاده از خطوط لوله، ۱.۷ میلیارد لیتر صرفه‌جویی نفتگاز معادل ۱.۲۶ میلیارد دلار انجام شده است.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=10893

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: