دو هزار و هفتصد میلیارد تومان منفعت خریداران خودرو از بورس کالا

دو هزار و هفتصد میلیارد تومان منفعت خریداران خودرو از بورس کالا

از آغاز معاملات خودرو در بورس کالا تاکنون، ۲۵ هزار و ٧۴٢ دستگاه خودرو معامله شده است که بررسی میانگین قیمت کشف شده در بورس با قیمت های بازار غیررسمی (در زمان معامله) نشان می‌دهد که منفعت خریداران خودرو از بورس، بیش از ۲هزار و ۷۰۰میلیارد تومان بوده است.

به گزارش ایرنا، یکی از ویژگی های مهم بورس کالا، شفافیت آماری است به گونه ای که جزئیات معاملات برای همگان قابل استخراج بوده و به عبارتی شرایط بازار یک محصول خیلی سریع در داده های بورس کالا قابل رویت است.

برای مثال وقتی تقاضا برای خرید یک محصول بالا می رود و در تغییرات قیمتی خود را نشان می دهد، یک سیگنال به متولیان و سیاست‌گذاران داده می شود که در آن بازار کمبود عرضه وجود دارد؛ باید دقت شود که بورس کالا، بستر معامله است و خود در روند قیمت‌ها نقشی ندارد، بلکه این میزان عرضه و تقاضا است که روند قیمت‌ها را مشخص می‌کند.

درباره بازار خودرو نیز با وجود شرایط تولید و عرضه و تقاضا، اما آمارها بیانگر روندی مثبت برای فعالان بازار خودرو و مردم به عنوان مصرف کنندگان است.

بررسی معاملات خودرو در بورس کالای ایران بیانگر آن است که با معامله ۲۵ هزار و ۲۷۴ دستگاه خودرو تا روز ۱۲ دی ‌ماه امسال، ۲هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان ناشی از اختلاف قیمت بازار غیررسمی خودرو و قیمت های کشف شده در بورس، منفعت به مصرف کننده نهایی رسیده و در این بین سود دلالان حذف شده است.

جزئیات خرید خودرو از بورس کالا

طبق آمار در مجموع هفت خودروسازی محصولات خود را در بورس کالا عرضه کردند که به‌جز ٢ خودروی دیگنیتی پرستیژ و هایما S۸ که برای نخستین بار در بورس کالا عرضه شدند و قیمت بازار برای آن ها وجود ندارد، سایر خریداران خودرو از بورس موفق به خرید ارزان‌تر به نسبت بازار آزاد شدند.

براساس جدول بالا در خودرویی نظیر کامیون کشنده امپاور ۴۶۴ میلیون تومان سود حاصل اختلاف قیمت بازار غیررسمی و بورس نصیب مصرف کنندگان این خودرو شده است.

به عبارت دیگر پیش از این خریداران این خودرو باید با مراجعه به بازار غیررسمی و قیمت های کاذبی که ریشه آن مشخص نبود، خرید می کردند اما در بورس کالا موفق به خرید کامیون با ۴۶۴ میلیون تومان ارزان تر از نرخ های بازار در همان روز معامله در بورس شده اند.

این سود در کامیون کشنده فاو ۳۳۸ میلیون تومان، لاماری ایما ۲۶۹ میلیون تومان و کی ام سی T۸ معادل ۲۵۱ میلیون تومان بوده است.

سود خریداران هایما S۷ نیز ۲۰۱ میلیون تومان، هایما S۵ معادل ۱۶۶ میلیون تومان و فیدلیتی ۵ نفره ۱۳۶ میلیون تومان بوده است.

خریداران هایما S۷ سفارشی هم ۱۳۰ میلیون تومان از خرید خود در بورس سود بردند درحالی که سود خریداران پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۱۱۶میلیون تومان، تارا اتوماتیک ۱۱۳ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه ای ۱۰۷ میلیون تومان بوده است.

در فروش فیدلیتی هفت نفره خریداران موفق به خرید ۱۰۷ میلیون تومان ارزان تر به نسبت بازار آزاد شدند و سود خریداران تارا دستی ۹۶ میلیون تومان، دیگنیتی ۸۲ میلیون تومان و شاهین ۷۴ میلیون تومان بود.

مصرف کنندگان پژو ۲۰۷ دستی ۷۶ میلیون تومان، شاهین ۷۴ میلیون تومان، جک S۵ نیز ۷۳ میلیون تومان، کارا دو کابین و تک کابین به ترتیب ۳۹ میلیون تومان و ۳۶ میلیون تومان ارزان تر از بازار غیررسمی در بورس کالا خرید کردند.

در پایان اینکه رشد سرعت عرضه خودروها در بورس کالا نوید آن را می دهد که مدت زمان کوتاهی و در پی حذف قیمت‌گذاری دستوری از صنعت خودرو و کشف قیمت ها به شیوه شفاف و رقابتی در بورس کالا، سایه سنگین دلالان از این بازار کنار رود و سود حاصل از تولید همه خودروها و کشف واقعی قیمت ها در بورس به خودروساز و مصرف کنندگان برسد.

هفته آینده در روزهای ۱۸، ۲۰ و ۲۱ دی ماه در مجموع ۱۳هزار و ۲۵۰ دستگاه خودرو شامل پژو ۲۰۷ دستی و اتوماتیک، تارا دستی، شاهین، کارا و فیدلیتی در بورس کالا عرضه می شود.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=9989

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: