افتتاح نخستین خط تولید اینورتر با مقیاس بزرگ نیروگاهی در کشور با حضور معاون وزیر نیرو

افتتاح نخستین خط تولید اینورتر با مقیاس بزرگ نیروگاهی در کشور با حضور معاون وزیر نیرو

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، محمود کمانی، معاون وزیر نیرو در مراسم افتتاح خط تولید اینورتر ۲۵۰ کیلووات مکو اظهار کرد: تاکنون توسعه بومی سازی تجهیزات نیروگاهی کشور در بخش انشعابی محقق شده بود و هم اینک با تلاش هایی که مکو در دو سال گذشته انجام داده، توانسته است با کمک محققان ایرانی خط تولید اینورترهای ۲۵۰ کیلووات را ایجاد کند؛ به مجموعه مکو تبریک عرض می کنیم و امیدواریم این شرکت بتواند در گام بعد ساخت اینورترهای خورشیدی را تا ظرفیت ۲ مگاوات به نتیجه برساند.
وی خاطرنشان کرد: افتتاح این خط تولیدی، باعث بومی سازی تولید و صرفه جویی ارزی می شود. هزینه ۱۵ درصد ساخت هر نیروگاه مربوط به بخش اینورتر است که با داخلی سازی تولید آن صرفه جویی ارزی قابل توجهی حاصل می شود.
محمد حسین رفان، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا( مکو )نیز در حاشیه افتتاح خط تولید اینورتر گفت: با توجه به نیاز داخل به ساخت اجزای نیروگاه فسیلی و خورشیدی، مکو از چند سال گذشته اقدام به تحقیق در زمینه ساخت اینورترهای خورشیدی کرده که در نتیجه آن با کمک متخصصان ایرانی، این خط تولید به بهره برداری رسید. ساخت اینورترهای خورشیدی سبب اشتعال زایی و نیز صرفه جویی ارزی می شود؛ علاوه بر آنکه سیستم پدافند غیر عامل قوی تر و امنیت سایبری بالاتر می رود و نیاز به خارج رفع می شود.
وی تاکید کرد: تقریبا ۱۰ درصد بودجه سالانه صرف تحقیق و توسعه و یک سوم نیروهای انسانی مجموعه در فرایند تحقیق نقش دارند که این امر اهتمام به ساخت داخل را نشان می دهد. قبل از این، محصول از کشورهای اروپایی و چینی تامین می شد ولی هم اینک آمادگی داریم در پروژه های مربوط به ساخت نیروگاه های خورشیدی کشور، اینورترها را به صورت کاملا بومی سازی شده تامین کنیم.
رفان خاطرنشان کرد: حدود ۱۰۰۰ نفر نیروی انسانی عمدتا پژوهشگر در ۶ مرکز کسب و کار این شرکت فعالیت می کنند. این مراکز در زمینه برقی سازی، اتوماسیون صنعتی، دیجیتالی سازی، پست و دیسپاچینگ، الکتروقدرت و ساخت تجهیزات خورشیدی فعالیت می کنند.
بنا بر این گزارش”مکو” در راستای بومی سازی ساخت مبدل های فتوولتاییک متصل به شبکه(اینورتر)، نسبت به ساخت نمونه های صنعتی اقدام کرده است. راه اندازی خط تولید اینورتر “مکو” حدود یکسال به طول انجامیده است. تا پیش از این ورود به این حوزه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبود اما هم اینک “مکو” با حمایت های صورت گرفته و نیز با توجه به نبود اینورترهای با توان بالای بومی در کشور، برای بومی سازی ساخت این نوع اینورتر در کشور اقدام کرده است. این شرکت با در اختیار داشتن نیروهای متخصص داخلی و دستگاه های پیشرفته خط تولید، امکان طراحی مهندسی و توسعه تولید اینورترهای خورشیدی با توان های مختلف را در ایران فراهم کرده است. با توجه به رقابتی بودن بازار و نقش حیاتی تولید اینورتر در تعیین قیمت نهایی و فروش این محصول، “مکو” در صورت نیاز بازار، توانایی توسعه تولید این محصول در هر نوع رده توانی را خواهد داشت. نتایج حاصل از آزمون های عملکردی و داده برداری دوره ای از نمونه دستگاه اینورترهای ساخت داخل نشان می دهد که کیفیت توان الکتریکی تزریقی به شبکه سراسری قابل مقایسه با نمونه مشابه خارجی آن است. این محصول با نمونه های اروپای غربی از لحاظ فنی و قیمتی، قابل رقابت است. تاکنون اینورترهای مورد نیاز از کشورهای اروپای غربی و چین تهیه می شد. با بومی سازی تکنولوژی ساخت اینورترهای خورشیدی در کشور تا ۲۰ درصد از نیازهای کشور به این محصول رفع می شود و علاوه بر آن امکان صادرات به کشور همسایه فراهم خواهد شد. تولید اینورتر در همه رده های توانی از برنامه های آینده شرکت مکو برای ساخت اینورترهای خورشیدی است.
تولید برق پاک از انرژی تجدیدپذیر، کاهش آلودگی هوا با کاهش تولید ۴۰۰ تن دی اکسید کربن در بازه زمانی یک ساله، ایجاد اشتغال در حوزه فناوری های نوین و جلوگیری از خروج ارز و حفظ سرمایه های ملی از مزیت های راه اندازی تولید اینورتر در “مکو” است. با حمایت های دولتی و اعطای تسهیلات، ایجاد تعرفه گمرکی برای حمایت از تولید داخل و جلوگیری از خروج ارز، افزایش قیمت برق انرژی تجدیدپذیر به منظور تشویق سرمایه گذاران برای توسعه تولید اینورترهای بومی از راهکارهای توسعه صنعت تولید اینورتر در کشور است.
این گزارش حاکی است محمود کمانی، رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق(ساتبا) در حاشیه افتتاح خط تولید اینورتر مکو از بخش های مختلف این مجموعه بازدید کرد و در جریان فعالیت های این شرکت قرار گرفت.
سیستم مپنا مایند، سیستم اتوماسیون صنعتی و کنترل فرایند مپنا، فرایند ساخت خانه و شهر هوشمند، اتاق تست اینورترهای خورشیدی و کارگاه خط تولید این محصول از جمله بخش هایی بود که مورد بازدید معاون وزیر نیرو قرار گرفت.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=16038

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: