پنجاه میلیون سهامدار عدالت چشم انتظار اقدام ۲ شرکت

چرا واریز مرحله دوم سود سهام عدالت انجام نمی‌شود؟

پنجاه میلیون سهامدار عدالت چشم انتظار اقدام ۲ شرکت

با توجه به وعده‌های داده شده مبنی بر واریز مرحله دوم سود سهام عدالت در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ اما انجام این وعده تحت تاثیر بدقولی ۲ شرکت «فولاد مبارکه اصفهان» و «صنایع پتروشیمی خلیج فارس» در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

پس از واریز مرحله نخست سود سهام عدالت ۱۴۰۰ در آخرین روزهای پاییز امسال، مسوولان وعده پرداخت مرحله دوم این سود را در روزهای پایانی سال داده بودند.

بر این اساس در مرحله نخست، سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان دارند به‌ترتیب ۵۱۰، ۵۵۵ و ۶۰۰ هزار تومان و افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار دارند، مبلغ یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان سود علی‌الحساب دریافت کردند.

اکنون با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۱۴۰۱، پرداخت مرحله دوم این سود به دلیل بدقولی برخی از شرکت‌ها برای واریز به حساب شرکت سپرده گذاری، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

طبق صحبت‌های مطرح شده در چند روز گذشته بیشترین سود نقدی پرداخت نشده به سه شرکت فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و پالایش نفت بندرعباس بازمی‌گردد که به ترتیب مبلغی بالغ بر ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، ۶ هزار میلیارد تومان و یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود و در مجموع از ۱۹ هزار میلیارد تومان سودی که هنوز پرداخت نشده بود ۱۵.۲ میلیارد تومان مربوط به این سه شرکت بود.

طبق گفته‌های دیروز «مجید عشقی»، رییس سازمان بورس، حدود ۶ یا ۷ شرکت یا بخشی از سود خود را واریز نکردند یا سود مدنظر را به صورت کامل پرداخت نکردند که انتظار می‌رود تا سه‌شنبه این سودها واریز شوند.

وی همچنین اعلام کرد: در صورت واریز سود این شرکت‌ها، این امکان وجود دارد که برای روز شنبه یا یکشنبه هفته آتی سود باقیمانده واریز شود.

با توجه به پیگیری‌های انجام شده از سوی خبرنگار ایرنا، اکنون از سه شرکت اعلام شده فقط پالایش نفت بندرعباس سود خود را به طور کامل پرداخت کرده اما تا این لحظه ۲ شرکت فولاد مبارکه اصفهان و صنایع پتروشیمی خلیج فارس واریزی خود را به طور کامل انجام نداده‌اند.

همچنین دیگر شرکت‌ها مانند گروه مپنا، معدنی و صنعتی گل گهر، صنایع سیمان دشتستان، پتروشیمی مارون، معدنی و صنعتی چادرملو، فولاد آلیاژی ایران و فجر انرژی خلیج فارس هنوز بخشی از سود خو را به حساب شرکت سپرده گذاری واریز نکرده‌اند.

بر اساس برآوردهای انجام شده اکنون حدود ۷۰ درصد از واریزی‌ها از سوی شرکت‌ها برای انجام پرداخت مرحله دوم سود سهام عدالت انجام شده که در صورت تکمیل میزان پرداختی‌ها، مرحله دوم پرداخت سود سهام عدالت ۱۴۰۰ به حساب سهامداران پرداخت خواهد شد.

پیگیری‌ها حاکی از آن است که سازمان بورس و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در نخستین روزهای اسفند ماه نامه‌ای را به ۲ شرکت فولاد مبارکه اصفهان و صنایع پتروشیمی خلیج فارس برای انجام هر چه سریعتر واریزی ها ابلاغ کردند اما این شرکت ها به این بهانه که بر اساس قانون تجارت، هنوز فرصت برای پرداخت سود وجود دارد، از واریز سود خود طفره رفته‌اند.

پایان دوره هشت ماهه فولاد مبارکه اصفهان در اردیبهشت و هلدینگ خلیج فارس در خرداد ماه است و این ۲ شرکت باید در مجموع رقمی حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان را واریز کنند.

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=10527

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: