اولین گام برای رشد ۸ درصدی اقتصاد، با کمک صنعت نفت برداشته شد

اولین گام برای رشد ۸ درصدی اقتصاد، با کمک صنعت نفت برداشته شد

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرنگار مهر، رشد بهره وری در بخش‌های مختلف اقتصادی می‌تواند منجر به رشد اقتصادی شود، اما طبق آمار و ارقام موجود صنعت نفت و گاز ایران در یکی دوسال گذشته سکان بهره وری را به دست گرفته و بیشترین رشد بهره وری در اقتصاد مربوط به آن است.

اگرچه رشد بهره وری اولین گاز در تحقق رشد اقتصادی است اما به گمان کارشناسان اقتصادی باید نگاه عمیق‌تری به این صنعت داشت تا بهره وری آن رشد اقتصادی را به دنبال داشته باشد در ثانی یک صنعت به تنهایی نمی‌تواند منجر به تحقق رشد ۸ درصدی شود و مابقی بخش‌های اقتصاد نیز باید به دنبال صنعت نفت تحول را در خود ایجاد کنند.

سوداوری به دنبال رشد بهره وری در صنعت نفت

حسن مرادی، کارشناس انرژی در رابطه با این موضوع معتقد است، صنعت نفت در حوزه انرژی یکی از بخش‌های پویا و مترقی است و همه کشورهایی که دارای این ثروت هستند، ساز و کار بهره‌وری را از آن در پیش گرفته‌اند. کشورهایی که ساز و کار بهره‌وری را در صنعت نفت متحول کردند، به سودآوری خوبی رسیدند و توانستند بخش اعظمی از اقتصاد خود را ساماندهی کنند.

به گفته مرادی “رشد بهره‌وری در صنعت نفت نیاز کشور است”، در کشور ما هم که ۱۰۰ سال سابقه بهره برداری از عنصر نفت داریم، افزایش بهره‌وری مسأله ای حائز اهمیت است و طبق آمار ارائه شده رشد مثبت بهره وری در این بخش ثبت شده که دور از انتظار نبوده است.

وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان که در حوزه نفت فعالیت می‌کنند، به‌صورت مستمر در حال پیشروی هستند، پژوهشگاه صنعت نفت به صورت پایلوت طرح‌های دانش بنیان را به اجرا درمی آورد و همکاری وزارت نفت با دانشگاه‌های طراز اول کشور روند مناسبی دارد که این موارد، نقش به‌سزایی در پیشبرد اهداف نفت و گاز داشته است.

سرمایه گذاری در صنعت نفت اولویت اقتصاد است

اگرچه در سال جاری بهره وری صنعت نفت مثبت شده است اما برای رشد مضاعف آن باید توجه ویژه ای به سایر بخش‌های نفتی و به خصوص سرمایه گذاری بر روی آن صورت بگیرد در غیر این صورت ممکن است صنعت نفت به جای رشد اقتصادی تورم زا باشد و امکان خلق ثروت از این بخش از بین رود این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه در صورت سرمایه گذاری در بخش دانش بنیان و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در صنعت نفت می‌توان به افزایش ثروت از نفت امیدوار بود، اضافه کرد، در صورتی که این گام‌ها ادامه‌دار و حساب شده باشد، پشتیبانی شود و بخش تحقیق و توسعه را حمایت کند، روند ارتقای سطح ارزش افزوده در صنعت نفت را به‌دنبال دارد.

وی ادامه داد: مهمترین حمایت، بحث تأمین سرمایه است که متأسفانه بانک‌های ما فعالیت کافی برای ورود به این عرصه ندارند؛ اگر دولت سرمایه کافی را از بازار سرمایه و سیستم بانکی کشور برای توسعه فعالیت دانش‌بنیان‌ها در نفت فراهم کند، می‌توانند نقش به سزایی در ایجاد ثروت داشته باشند. چه بسا محصولات دانش بنیان، عرضه بین المللی دارند که می‌توانند رشد درآمدی نیز برای کشور رقم بزنند.

با توجه به اینکه نفت بیشترین تأثیر را بر رشد اقتصادی از طریق افزایش بهره‌وری عوامل تولید در سال ۱۴۰۱ داشته است. رشد ارزش‌افزوده در گروه‌های صنایع و معادن، خدمات و کشاورزی به ترتیب برابر ۵.۶ درصد، ۲.۸ درصد و ۱.۱ درصد است. در واقع صنعت نفت در این مدت توانسته بیشتری رشد بهره‌وری را داشته باشد که با توجه به اهمیت این صنعت در اقتصاد کشور، قابل توجه است و بخش مهمی از تأثیر نفت بر افزایش رشد اقتصادی، از طریق بهره‌وری عوامل تولید بوده است،

بهبود ارز آوری با اقدامات مثبت در صنعت نفت

علی قنبری کارشناس انرژی با بیان اینکه افزایش بهره‌وری در صنعت نفت تأثیر مستقیمی بر رشد اقتصادی دارد، گفت: بهره‌وری به‌معنای تحقق همزمان اثربخشی کارایی است و زمانی که فروش نفت افزایش پیدا می‌کند، به همان تناسب ارزآوری در کشور بهبود می‌یابد.

این کارشناس انرژی با بیان اینکه در صورتی که بهره وری در بخش نفت افزایش پیدا کند، تأثیر مثبتی بر سایر بخش‌های اقتصادی بر جای می‌گذارد، گفت: سیاست دولت سیزدهم در حوزه باز معماری تجارت انرژی با وجود تحریم‌ها جواب داده و همین موضوع نیز موجب رشد اقتصادی کشور شده، یکی از مهم‌ترین موفقیت‌های دولت رشد صادرات نفت بوده است، طی این مدت شاهد توسعه صادرات و افزایش تولید نفت بوده‌ایم، تاجایی که تولید به مقادیر قبل تحریم نزدیک شده و می‌توان اعلام کرد که تحریم‌ها بی‌اثر شده است.

قنبری با بیان اینکه علاوه بر این، صادرات غیر نفتی در ایران نیز رشد کرده است، گفت: صادرات یکی از مهم‌ترین عوامل رشد اقتصادی است، هرچه میزان صادرات افزایش یابد، بیشتر شاهد توسعه و رشد اقتصادی در کشور خواهیم بود، بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته این رشد ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تمرکز بر بازارسازی جدید و ایجاد تقاضای جدید در بازار با تکیه بر فعال کردن ظرفیت مستهلک شده پالایشگاهی در نقاط مختلف دنیا نظیر آفریقا و همچنین آمریکای جنوبی و همچنین حرکت به سمت تنوع مبادی صادراتی از طریق بازاریابی نوین در زمینه مینی ریفاینری‌ها شرق آسیا، سیاست مثبت دولت در این حوزه بوده است، اگر به بازارهای سنتی اکتفا می‌شد، نمی‌توانستیم چنین اتفاقاتی را رقم بزنیم.

این کارشناس حوزه انرژی خاطر نشان کرد: برای رشد اقتصادی به عوامل دیگری مانند افزایش بهره‌وری در بخش‌های نیروی انسانی، کشاورزی و صنعتی نیاز است، اما رشد بهره‌وری در بخش نفت از مؤلفه‌های اصلی رشد اقتصادی محسوب می‌شود.

بر اساس این گزارش، برای محقق شدن رشد اقتصادی به نگاهی همه جانبه نیاز است تا سایر مسائل اقتصادی کشور به کمک نفت آمده و از این طریق رشد اقتصادی در کشور محقق شود.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=18411

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: