ذخیره سازی گاز در کشور ما زیر یک درصد است

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:

ذخیره سازی گاز در کشور ما زیر یک درصد است

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از خبرگزاری مهر ؛ مصطفی نخعی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره میزان ذخیره سازی گاز توسط صنایع برای جلوگیری از ناترازی گاز در فصل زمستان گفت: صنایع جز عمده‌ترین بخش‌هایی هستند که به گاز نیاز دارند و در زمستان‌ها با ناترازی گاز و بالا رفتن گاز در بخش خانگی با افت فشار و قطعی و تعطیلی مواجه می‌شوند.

وی در ادامه بیان کرد: صنایع در کشورهای پیشرفته دنیا به صنعت ذخیره سازی گاز رفته‌اند تا در فصول گرم سال گاز را ذخیره و در فصول سرد سال از آن استفاده کنند. به این وسیله گاز برای آنها خیلی ارزان‌تر تمام می‌شود و باعث می‌شود با ضرر دهی و تعطیلی خطوط تولید در زمستان رو به رو نشوند.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه توضیح داد: کشور ما در فصول گرم سال گاز مازاد دارد که می‌تواند این گاز مازاد را به جای صادرات یا عدم برداشت گاز، به سمت اعطای این گاز به صنایع در قالب‌های مختلف از جمله CNG، LPG، LNG و گاز طبیعی در اختیار صنایع دارای مخازن ذخیره‌سازی قرار دهد.

نخعی افزود: بحث ذخیره سازی گاز یک موضوع مهم است ما جز معدود کشورهای دارای ذخایر گازی در دنیا هستیم که ذخایر ذخیره سازی گاز در کشور ما خیلی محدود است.

وی ادامه داد: متوسط ذخیره سازی گاز در دنیا حدوداً ۱۰ درصد است و کشورهای توسعه یافته و مصرف کننده گاز مثل کشورهای اروپایی و یا کشورهای تولید کننده گاز مثل کانادا و قطر ذخیره سازی گاز آنها بالای ۲۰ درصد از مصرف سالانه است.

نخعی در ادامه بیان کرد: البته ما ظرفیتمان کمتر از ۱ درصد است و در این موضوع کار خاصی را انجام نداده‌ایم و اگر بخواهیم یک ظرفیت ۱۰ درصدی برای ذخیره سازی را ایجاد می‌کنیم می‌توانیم بخش قابل توجهی از نیاز گازی را در فصل سرد سال که با ناترازی مواجه هستیم را به این وسیله مرتفع کنیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: در همین راستا در ابتدای سال جاری، به تمامی صنایع دارای کمبود گازی در فصل زمستان اطلاع داده شد که در صورت سرمایه‌گذاری در جهت ایجاد مخازن ذخیره‌سازی گاز، گاز طبیعی یا CNG و LPG، LNG قرار خواهد داد. در همین جهت نیز به صنایع در جهت سرمایه‌گذاری در ایجاد مخازن ذخیره‌سازی گاز مشوق‌های متنوعی نیز اعطا شده است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس توضیح داد: در احکام برنامه هفتم هم با پیشنهاد کمیسیون انرژی و همراهی دولت پیش بینی‌ها و هدف گذاری‌های خوبی برای ذخیره سازی گاز توسط صنایع انجام شده است و امیدواریم این مسائل دنبال شود.

نخعی خاطرنشان کرد: بحث ذخیره سازی در اشل بزرگ و میادین زیر زمینی شرایط خاص خود را دارد ولی در صنایع می‌توان از طریق مینی ال ان جی ها اتفاق بیفتد که یک سری اقداماتی توسط بخش خصوصی شروع شده ولی ما هنوز مینی ال ان جی راه اندازی شده در داخل کشور نداریم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: اقداماتی برای ذخیره سازی گاز شروع شده که باید حمایت شود تا توسعه پیدا کنند. این مینی ال ان جی ها می‌تواند نیاز صنایع که با قطعی گاز مواجه می‌شوند را برطرف کند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=14613

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: