عدم قطعیت، مهم‌ترین چالش تولید است

عدم قطعیت، مهم‌ترین چالش تولید است

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه عدم قطعیت‌ها مهم‌ترین مشکل صنعت، تولید و اقتصاد است، گفت: مولفه‌های اساسی مثل نامشخص بودن برخی سیاست‌های ارزی، نظام قیمت‌گذاری و غیره باعث می‌شود بنگاه‌های اقتصادی به جای حرکت به سمت سرمایه‌گذاری و توسعه، به صورت روزمره ادامه فعالیت دهند و منتظر باشند تا ببیند در آینده چه اتفاقی می‌افتد.

حسین حقگو در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در این سال‌ها پیش‌بینی ناپذیری و عدم قطعیت در برخی زمینه ها به چشم خورده است.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد بدون ایجاد تحول در برخی حوزه‌ها، تحول در اقتصاد ممکن نیست، تصریح کرد: البته بهبود ارتباط با عربستان و پیش بینی اینکه ممکن است بحث برجام یا اف ای تی اف دوباره مطرح شود، می‌تواند امیدوارکننده باشد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه یکی از مسائل بخش تولید قابل پیش بینی نبودن نرخ ارز است، گفت: تجارت خارجی و درآمدهای ارزی کشور گاهی پیش بینی ناپذیر  است که این وضعیت باعث می‌شود حجم قابل توجهی از منابع مالی به جای اینکه در بانک‌ها صرف سپرده‌گذاری و پس‌انداز شود یا در بازار سرمایه به کار بیفتد، بخاطر جذابیت بازار ارز، طلا، سکه و غیره در این بازارها صرف سفته بازی می‌شود. این موضوع یک چالش اساسی است و برای حل آن باید اصلاحات نظام بانکی در دستور کار قرار گیرد تا نرخ بهره واقعی باشد. اما وقتی نرخ بهره زیر نرخ تورم است، منابع از بانک‌ها به سمت بازارهای دیگر حرکت می‌کند.

حقگو با بیان اینکه در چارچوب سیاست مداخلات دولت نیز همچنان برخی شرایط نامشخص است، اظهار کرد: ایجاد سازمان بازرگانی و تنظیم بازار در سال جاری در پی ناامید شدن دولت از تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت، یکی از اخبار مهم سال گذشته بود، اما پیش بینی‌ها این است که تشکیل این سازمان باعث سرکوب قیمت‌ها خواهد شد یا نه؟

منبع خبر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=10685

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: