امکان دسترسی به اطلاعات مالی سفته‌بازان با‌ سامانه مودیان مالیاتی

امکان دسترسی به اطلاعات مالی سفته‌بازان با‌ سامانه مودیان مالیاتی

به گزارش اقتصد کشور ؛ امیرحسین اقبالی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه‌ نظام مالیاتی ما همیشه نسبت به کشورهای دیگر عقب بوده است، تصریح کرد: همواره یکی از دغدغه‌های وزارت اقتصاد در هر دولتی‌ اصلاح نظام مالیاتی کشور بوده است، مودیان مالیاتی همواره گلایه‌هایی در مورد نحوه‌ مالیات‌گیری دارند، از آنجا که روندهای مالیات‌گیری به صورت دقیق انجام نمی‌شود، عدالت زیادی در این حوزه شاهد نیستیم و حقوق مودیان ضایع‌ می‌شود.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی که بر اساس اظهارنامه‌ مالیاتی افراد از آنها مالیات اخذ‌ می‌شود، امکان فرار مالیاتی وجود دارد، ما از کسانی که اطلاعاتشان در دسترس است به راحتی مالیات‌ می‌گیریم اما کسانی که اطلاعات مالی و اقتصادی شان شفاف نیست، از دادن مالیات طفره‌ می‌روند.

به گفته‌ این کارشناس اقتصادی، قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌ مودیان گام اولیه‌ای برای سامان دادن به بحث مالیات‌گیری در ایران است؛ قرار است با اتصال پایانه‌های فروشگاهی به سامانه‌ مودیان به اطلاعات خرید، فروش، سود و موارد دیگر مودیان دسترسی داشته باشیم و از آن‌ها برای مالیات گیری عادلانه‌تر استفاده کنیم.

* فرار مالیاتی زیادی در کشور داریم

وی ادامه داد: در حال حاضر فرار مالیاتی زیادی در کشور داریم، دلیلش این است که مالیات به صورت علی الرأس گرفته‌ می‌شود. اما وقتی که سامانه‌ مودیان راه‌اندازی شود، مالیات بر اساس اطلاعات موجود در مورد درآمد مودیان اخذ‌ می‌شود و به این ترتیب امکان فرار مالیاتی کاهش‌ می‌یابد، واقعیت این است که همیشه افراد سودجویی در بدنه‌ اجرایی کشور وجود دارند که وقتی روند مالیات‌گیری دستی است، در آن مداخله‌ می‌کنند و مشکل به وجود‌ می‌آورند، اما وقتی همه چیز سامان‌مند شود، دخالت انسان در این پروسه کاهش‌ می‌یابد و سامانه کارها را پیش‌ می‌برد.

اقبالی اضافه کرد: با سامان‌مند کردن نظام مالیات گیری در کشور‌ می‌توانیم تا حد زیادی به این نارضایتی‌ها پایان دهیم، به این ترتیب، مودیان مطمئن‌ می‌شوند که مالیات‌ستانی از آن‌ها بر اساس قاعده و اصول و اطلاعات درآمدی آنهاست و حقی از آن‌ها ضایع نمی شود؛ قبلاً در روند مالیات‌گیری کارشناسان مالیاتی نقش اساسی داشتند و نظام مالیات گیری ممیز محور بود، اما با راه اندازی سامانه‌ مودیان و اتصال پایانه‌های فروشگاهی به آن دیگر نیازی به دخالت مأموران مالیاتی نیست و مالیات بر اساس اطلاعات درآمد مودیان که در سامانه وجود دارد، اخذ‌ می‌شود. این به معنای سامانمند کردن دریافت مالیات است.

اقبالی در رابطه با اهمیت کنترل فعالیت‌های مخرب سوداگرانه با اجرای کامل سامانه مودیان گفت: به طور کلی هر چقدر شفافیت در نظام مالیات‌گیری افزایش پیدا کند، اعتماد مردم و مودیان نیز به دولت و روند مالیات ستانی کشور افزایش‌ می‌یابد، به این ترتیب، مودیان با انگیزه‌ بیشتری نسبت به پرداخت مالیات اقدام خواهند کرد.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از مزیت‌های سامانه‌ مودیان این است که امکان اخذ مالیات از کسانی که به فعالیت‌های مخرب و سوداگرانه مشغول هستند، فراهم‌ می‌شود، زیرا از طریق این سامانه به اطلاعات مودیان دسترسی پیدا‌ می‌کنیم، اصلاح نظام مالیاتی کشور که‌ می‌توان گفت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌ مودیان گام اولیه‌ آن است، به افزایش درآمدهای پایدار مالیاتی دولت کمک‌ می‌کند، از این درآمدها‌ می‌توان برای راه اندازی پروژه‌های عمرانی در کشور و هزینه‌های جاری دولت استفاده کرد.

این کارشناس امور مالیاتی تأکید کرد: دولت نیز باید در کمال شفافیت مالی و اقتصادی دست به عمل بزند، به طوری که مردم بدانند مالیات پرداخت شده در چه جایی هزینه شده است.

بنابراین گزارش مسئله اصلاح نظام مالیاتی و رویکرد نظام مالیاتی هوشمند با اتکا به سامانه مودیان در شناسایی فراریان مالیاتی و همچنین افزایش مودیان مالیاتی و تفکیک حساب‌های تجاری از شخصی، از امور اساسی است.

بر اساس آمار و ارقام عملکرد مالیات اصناف عملکرد ۱۴۰۱ که در تیر ۱۴۰۲ پرداخت می‌کنند، سرانه مالیات عملکرد ۱۴۰۱ برخی مشاغل قابل تأمل است؛ ‌به عنوان مثال سرانه مالیات یک سال آرایشگاه زنانه ۲.۴ میلیون تومان‌، سرانه مالیات رستوران‌داران کمتر از ۱۰ میلیون تومان‌ در سال، مالیات طلا و جواهر فروشان ۱۰.۸ میلیون تومان در سال‌ یعنی کمتر از ۹۰۰ هزار تومان در ماه‌ و بنگاه معاملات املاک‌ ۴ میلیون تومان در سال است.‌

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=14074

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: