توسعه صادرات به آفریقا در گرو حل مشکل ضمانت‌نامه‌های صادرکنندگان

توسعه صادرات به آفریقا در گرو حل مشکل ضمانت‌نامه‌های صادرکنندگان

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت و به نقل از روابط عمومی اداره کل صنعت، معدن وتجارت خراسان رضوی، «محمدصادق قنادزاده» معاون ارتقاء کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران، در «همایش آشنایی با فرصت‌های تجاری قاره سیاه» در مشهد اظهار کرد: در حالی که برخی تصور می‌کنند صادرات خدمات تنها شامل خدمات فنی و مهندسی است؛ تاکنون حداقل ۶ نوع خدمت صادراتی شناسایی شده است.

وی افزود: یکی از مهمترین مشکلات صادرات خدمات، در حوزه ضمانت‌نامه‌هاست و در صورت حل این موضوع، امکان افزایش بیشتر صادرات خدمات به راحتی مهیاست؛ چراکه نیازهای کشورها به خدمات زیاد بوده و ایران نیز خدمات بسیار خوبی ارائه می‌دهد. خوشبختانه روابط کارگزاری ما در تعدادی از کشورها شکل گرفته که از آن طریق می‌توانیم به راحتی ضمانت‌نامه‌ها را ارائه کنیم.

معاون ارتقاء کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت با تأکید بر اینکه کم‌کاری گسترده‌ای در تجارت با آفریقا صورت گرفته، تصریح کرد: قاره آفریقا دارای اقتصاد ۱۳۰۰ میلیارد دلاری بوده و سهم ما از آن تنها ۱.۲ میلیارد دلار است. ظرفیت‌های بسیار زیادی در کشورهای آفریقایی‌ها وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن کالاهای بسیار مرغوبی با قیمت کم وارد کشور کرد.

وی ادامه داد: بسیاری از ظرفیت‌های قاره آفریقا را نمی‌شناسیم؛ مشکل دیگر، عدم شناخت روش تجارت با آفریقاست. کشورهای دنیا روش‌های تهاتر را با این قاره انجام می‌دهند؛ در حالی که تجارت ما با این کشورها کاملا یک طرفه است. یعنی راه تجارت با آفریقا را بلد نیستیم و در این شرایط تجارت با آفریقا نمی‌تواند قابل توسعه باشد.

قنادزاده در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه موضوع ما در صادرات، عدم بازگشت ارز نیست و این موضوع در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد، بیان کرد: مشکل اصلی، مابه‌التفاوت ارز نیمایی و آزاد و تثبیت نرخ ارز است. سیاست‌گذاری ارزی کشور توسط بانک مرکزی انجام می‌شود با این حال ما در سازمان توسعه تجارت تلاش می‌کنیم با مذاکره با بانک مرکزی روش‌های بازگشت نرخ ارز را افزایش دهیم و سهل‌گیرانه‌تر کنیم که صادرات برای صادرکنندگان دارای مزیت شود.

وی در ادامه تاکید کرد: با برگزاری رویدادها و مانع‌زدایی‌هایی که انجام شده، جهش در تجارت خارجی کشور به وجود آمده است؛ به گونه‌ای که در بسیاری از کشورها امکان پاسخگویی به تقاضاها را نداریم و نیاز است فعالیت‌های زیرساختی در راستای جوابگویی به نیازهای سایر کشورها انجام دهیم. همچنین، رویدادها و ظرفیت‌های مختلفی برنامه‌ریزی شده که پیشنهاد می‌شود فعالان اقتصادی استان در راستای توسعه تجارت از آن استفاده کنند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=15305

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: