جزئیات ایجاد ۲۷ شهر ساحلی در جنوب کشور

جزئیات ایجاد ۲۷ شهر ساحلی در جنوب کشور

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ یکی از سیاستهای کلی برنامه هفتم توسعه توجه به توسعه اقتصادی دریا محور است، در حالی که کشور ایران در شمال و جنوب کشور به دریا متصل است و به ویژه در جنوب کشور به آبهای آزاد جهان راه دارد،‌ اما توسعه دریا محور تا کنون مورد غفلت قرار گرفته است.

به گفته کارشناسان اکثر شهرهای بزرگ دنیا در کنار دریا مستقر شده‌اند،‌ اما سواحل جنوبی کشور ما از توسعه اقتصاد بی‌بهره بوده و حتی افراد فقیر در کنار ساحل و دریایی از ثرت خدادادی زندگی می‌کنند که با توسعه دریا محور باید توجه ویژه‌ای به توسعه مبتنی بر صنایع دریایی شود.

از طرفی عمده سواحل کشور خالی از سکنه بوده و از نظر امنیتی نیز یک نقطه ضعف به شمار می‌رود، لذا باید با توسعه شهرهای جدید ساحلی بخشی از جمعیت به سواحل جنوبی کشور سوق داده شود.

در این زمینه خسرو دانشجو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، افزود: در راستای سیاست اقتصاد دریامحور ۲۷ شهر جدید در حاشیه سواحل جنوبی و جنوب‌شرقی کشور ایجاد می‌شود.

وی گفت: در گام اول به مطالعه شروع کرده‌ایم که کدام نقاط در سواحل جنوبی ظرفیت ایجاد سکونتگاه‌های جدید دارند، در گام دوم سناریوی کلی ۲۷ شهر و سکونتگاه‌ جدید که هر شهر چه نقشی داشته باشد و همه این‌ها بر اصل توسعه دریامحور خواهد بود.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه با بیان اینکه در هر یک از این ۲۷ شهر جدید فعالیت‌ها و توسعه بر چه مبنایی خواهد بود، گفت: به عنوان مثال در برخی از شهرها صنایع پتروشیمی در برخی دیگر گردشگری، در جای دیگر صنایع فولاد و یا مشاغل کشاورزی و تولید فناوری و حتی پرورش ماهیان و آبزیان خواهد بود.

به گفته دانشجو، در گام دوم بررسی سکونتگاه‌های جدید به سراغ این می‌رویم که در هر منطقه بر چه مبنایی ایجاد کنیم و شغل راهبری و پیشرو در آن چه باشد. همچنین طرح جامع شهرسازی برای این نقاط جدید سکونتگاهی تهیه می‌شود و در سناریوی کلی نقش هر یک از این شهرها در اقتصاد معرفی خواهد شد.

وی همچنین گفت: اگر قرار است سوحل جنوبی و جنوب‌شرق کشور توسعه پیدا کند، باید اتفاقاتی در شهرسازی در آن مناطق روی دهد، چون اگر اشتباهی صورت گیرد، قابل برگشت نخواهد بود، بنابراین در گام‌های نخستین باید نقش هر یک از شهرها در اقتصاد کشور به روشنی تعریف شود.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه همچنین گفت: در گام‌های اول تا سوم باید به صورت هوشمندانه اقدام کنیم و از شتاب‌زدگی بی‌مورد خودداری شود آنچه که الان مهم است مطالعات باید انجام شود و در گام اول ظرفیت‌های هر شهر برشمرده خواهد شد و اینکه آیا می‌توان شهرهایی با جمعیت ۳۰ هزار خانوار در سواحل جنوبی شکل دهیم و میزان جمعیت در هر یک از شهرها برمبنای تحقیق و پژوهش به دست می‌آید.

وی همچنین گفت:‌ ظرفیت‌های مناطق جنوبی کشور را بررسی می‌کنیم و این مواردی نیست که از قبل دیکته شود، بلکه باید بر اساس استعداد هر منطقه تعریف شود.

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  فارس، همچنین مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز در روز سه‌شنبه پیش اعلام کرد:  ۲۷ شهر جدید در سواحل جنوبی ایجاد خواهد شد که در مرحله اول برای هر شهر حداقل ۵ هزار خانوار پیش‌بینی شده است و این شهرها با محوریت یک صنعت پیشرو مانند صنعت پتروشیمی، صنعت فولاد، گردشگری و یا کشاورزی احداث خواهد شد.

همچنین پیش از این کارشناسان اقتصاد سیاسی اعلام کرده بودند با توجه به اینکه عمده جمعیت کشور در شمال و نوار غربی کشور ساکن هستند نوار جنوبی و شرقی کشور  خالی از سکنه بوده و در طی سال‌های گذشته کشور ما از اقتصاد دریامحور محروم بوده است، در حالی که در سواحل جنوبی کشور به اندازه ۲۵۰۰ کیلومتر ساحل خلیج‌فارس و دریای عمان و اتصال به آب‌های آزاد جهان داریم.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=16577

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: