ریاض و مسکو کاهش عرضه داوطلبانه نفت را ادامه می‌دهند

ریاض و مسکو کاهش عرضه داوطلبانه نفت را ادامه می‌دهند

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  خبرگزاری رویترز از دوبی، عربستان سعودی و روسیه روز یکشنبه (۱۴ آبان‌ماه) تأیید کردند که با توجه به نگرانی‌ها درباره تقاضا و رشد اقتصادی و تأثیرش بر بازارهای نفت خام به کاهش داوطلبانه تولید نفت خود تا پایان سال جاری میلادی ادامه می‌دهند.

مسکو و ریاض اعلام کردند که تمدید کاهش عرضه داوطلبانه یا تعمیق آن در ماه آینده میلادی را بررسی خواهند کرد.

یک منبع در وزارت انرژی عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: ریاض تأیید کرده است که به کاهش داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه‌ای خود در ماه دسامبر ادامه می‌دهد و تولیدش را در سطح ۹ میلیون بشکه در روز نگه دارد.

در این بیانیه آمده است: کاهش داوطلبانه عرضه اضافه برای تقویت تلاش‌های احتیاطی کشورهای عضو ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) با هدف حمایت از ثبات و تعادل بازارهای نفت است.

در همین حال، روسیه همچنین اعلام کرد که به کاهش داوطلبانه روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی خود تا پایان دسامبر امسال ادامه خواهد داد.

اوپک پلاس با هدف انجام اقدامی پیشگیرانه برای حفظ ثبات بازار از سال گذشته میلادی تولید خود را کاهش داده است.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در سپتامبر به ۹۸ دلار برای هر بشکه و بالاترین حد خود در سال ۲۰۲۳ رسید، اگرچه از آن زمان با وجود اثر تنش‌های نظامی در خاورمیانه، کاهش یافته و در معاملات امروز به حدود ۸۵ دلار برای هر بشکه رسید.

عربستان ابتدا در ماه ژوئیه کاهش داوطلبانه را به‌عنوان اقدامی اضافه به توافق گسترده محدود کردن عرضه که نخستین بار ازسوی برخی اعضای اوپک‌پلاس در آوریل توافق شد، انجام داد.

عربستان در ماه سپتامبر اعلام کرد که کاهش داوطلبانه اضافه را تا پایان سال جاری میلادی تمدید و این تصمیم را ماهانه بررسی خواهد کرد.

تحلیلگران به‌طور گسترده انتظار داشتند که عربستان کاهش عرضه داوطلبانه خود را در ماه دسامبر تمدید کنند.

اوپک‌پلاس تا پایان سال ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه کاهش تولید (معادل ۳.۶ درصد از تقاضای جهانی نفت) دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه آن داوطلبانه و ۲ میلیون بشکه آن مصوب است، در عین حال اعضای این ائتلاف به‌منظور بهبود قیمت‌های جهانی نفت خام، در نشست سی‌وپنجم در وین تصمیم گرفتند این ارقام تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی ادامه یابد و برای کل سال ۲۰۲۴ افزون بر این مقدار یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه دیگر هم تولید کشورهای عضو این ائتلاف کاهش یابد و مجموع تولیدشان به ۴۰ میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه در روز برسد.

 نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس پنجم آذرماه در وین برگزار می‌شود.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=14737

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: