سفر راهبردی وزیر کار به کرانه‌های مرکزی غرب آفریقا

سفر راهبردی وزیر کار به کرانه‌های مرکزی غرب آفریقا

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  مرکز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بورکینافاسو با موقعیت جغرافیایی مرکزی در میان کشورهای غرب آفریقا و عضویت در اتحادیه اقتصادی اکواس، از جایگاه ویژه‌ای برای تبدیل‌شدن به مقصد صادرات انواع کالاهای ساخت ایران و خدمات فنی و مهندسی کشور ما برخوردار است. این کشور با ۲۱ میلیون نفر جمعیت و رشد اقتصادی ۵/۶ درصدی در سال‌های اخیر، به‌عنوان چهارمین دارنده معادن طلا در آفریقا از ثبات اقتصادی مناسبی برخوردار است.

اقتصاد بروکینافاسو بر پایه کشاورزی و دام‌پروری سنتی استوار است. اتاق بازرگانی این کشور با سابقه ۷۰ ساله، یکی از قدیمی‌ترین اتاق‌های بازرگانی آفریقا است و بنا به گفته رئیس اتاق بازرگانی‌‌کل بورکینافاسو، ۴۵ هزار تاجر خُرده‌پا را تحت‌ پوشش‌ دارد و زمینه‌‌های تجاری به‌دست‌آمده را بین آنان تقسیم می‌نماید. بورکینافاسو تقریباً واردکننده محض است و تولید در این کشور به معنای مصطلح رایج آن هنوز معنا پیدا نکرده است. در مورد کشاورزی و دام‌پروری هنوز به سبک قدیم از روش کاملاً سنتی استفاده اما براساس برنامه‌های جدید دولت به سمت مکانیزه‌شدن در حرکت بوده و به‌دنبال استفاده از صنایع ارزان و قابل تطبیق با جامعه عموماً روستایی خود است.

اوایل بهمن‌ماه سال گذشته و به دنبال حضور خانم «کیلم دتامبلاکانسوله» همسر نخست‌وزیر و خانم «ناندی سومه دیالو» وزیر زنان و امور بشردوستانه بورکینافاسو در ایران، بستر ارتقای همکاری‌های دوجانبه وزارت کار و دولت بورکینافاسو شکل گرفت. مقامات بورکینافاسو در دیدار با «سیدصولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تمایل به توسعه روابط اقتصادی و سیاسی با جمهوری اسلامی ایران خبر دادند. دو ماه پس از آن وزیر بازرگانی و توسعه صنعتی، صنایع دستی و شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری مردمی بورکینافاسو با وزیر کار در تهران دیدار کرد و پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌های همکاری میان دو طرف مبادله شد. همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی، مصالح ساختمانی، معادن، حمل و نقل هوایی، ریلی و کشتیرانی، تبادل تجربیات و همکاری‌های دوجانبه در حوزه آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای و تبادل اساتید، سازمان تأمین اجتماعی و سازمان بهزیستی از جمله موضوعات مورد درخواست و نیاز طرف آفریقایی بود. انجام سفر هیئت ایرانی به ریاست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بورکینافاسو نیز در دستور کار قرار گرفت و در اوایل سال در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز موارد لازم برای هماهنگی برگزاری کمیسیون مشترک مورد بررسی قرار گرفت.

۱۴ شهریورماه سال‌جاری، برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در دیدار وزیر کار جمهوری اسلامی ایران و وزیر امور خارجه بورکینافاسو رسانه‌ای شده و مقرر شد در مهرماه امسال در قالب سفر هیئت ایرانی به آن کشور آفریقایی، ۸ سند همکاری مبادله شود. ۱۳ مهرماه نیز «سیدصولت‌ مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور به دعوت رسمی «اولویا روامبا» وزیر امورخارجه بورکینافاسو به این کشور سفر کرد و مورد استقبال رسمی مقامات این کشور قرار گرفت.

مرتضوی در سفر فشرده خود به بورکینافاسو با رئیس‌جمهور، نخست وزیر، وزیر امورخارجه، وزیر کار و وزیر بازرگانی این کشور دیدار و در نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور با دستورکار تبادل تفاهم‌نامه‌های همکاری حضور یافت.

این اسناد همکاری در حوزه‌های کار و حمایت اجتماعی، آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای، اشتغال و توسعه کارآفرینی، ترتیب و مهارت‌آموزی، علمی و فنی در زمینه داروسازی، انرژی و معدن، محیط زیست و منابع طبیعی، علوم، تحقیقات و فناوری، شهرسازی و ساخت‌‌و‌‌ساز؛ فی‌مابین مقامات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری مردمی بورکینافاسو مبادله شد.

باید گفت کشورهای آفریقایی نگاه مثبتی به توسعه همکاری‌های اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران دارند و در این میان بورکینافاسو جایگاه پررنگی در این بین دارد. سفر مرتضوی به بورکینافاسو سرآغاز توسعه همکاری‌هاست و در آینده هیئت‌های ایرانی برای بسترسازی توسعه صادرات محصولات خود به این کشور مهم آفریقایی سفر خواهند کرد.

بازگشایی سفارت بورکینافاسو در تهران نیز به دنبال استقرار سفیر ایران در واگادوگو نقش مهمی در توسعه و تسهیل روابط دو کشور خواهد داشت. به‌رغم اینکه نام آفریقا همواره یادآور فقر و فاقه بوده است، اما براساس برآوردهای بین‌المللی ۹۶ درصد الماس، ۹۰درصد کروم، ۸۵ درصد پلاتین، ۵۰ درصد کبالت، ۵۵ درصد منگنز، ۴۰ درصد بوکسیت، ۱۳ درصد مس، ۵۰ درصد فسفات، ۶۵ درصد طلا و ۳۰ درصد توریوم و اورانیوم جهان در آفریقا قرار دارد. این در حالی است که آفریقا مالک ۲۰ تا ۲۵ درصد پتانسیل یدروالکتریک جهان نیز هست که تاکنون بخش کوچکی از آن تحت کنترل درآمده است.

در مجموع آفریقا قاره اسلام، تمدن، غنای طبیعی و ظرفیت عظیم اقتصادی است. باید گفت شناخت سیاست‌های دشمنان انقلاب اسلامی، به‌ویژه رژیم صهیونیستی و به‌خصوص سیاست آن‌ها در راستای انزوای ایران در آفریقا ضرورت دارد. تبادل هیئت‌های سیاسی، افزایش همکاری‌های بین‌المللی، شناخت متقابل فرهنگی و انجام فعالیت‌های اقتصادی اگر با یک برنامه‌ریزی صحیح صورت پذیرد، باعث استحکام موقعیت جمهوری اسلامی ایران در آفریقا و تحقق یکی دیگر از اهداف سیاست خارجی ایران اسلامی خواهد بود.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=13474

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: