وزیر سابق مصر: بسته شدن میادین گازی اسرائیل تأثیر قابل‌توجهی بر خاورمیانه یا اروپا ندارد

وزیر سابق مصر: بسته شدن میادین گازی اسرائیل تأثیر قابل‌توجهی بر خاورمیانه یا اروپا ندارد

وزیر نفت اسبق مصر گفت که ادعاهای اسرائیل درباره تاثیر بسته شدن میادین گازی این رژیم بر منطقه دروغ و صرفا برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی بین‌المللی است.

به گزارش اقتصاد کشور به نقل از  گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از المصری‌الیوم، «أسامه کمال» وزیر اسبق نفت مصر درباره میزان تاثیر بسته شدن میدان‌های گازی رژیم صهیونیستی بر خاورمیانه به دنبال عملیات طوفان الاقصی مقاومت توضیح داد.

کمال در برنامه «باکاغذ و قلم (بالورقه والقلم)» که از تلویزیون مصر پخش می‌شود، گفت: بسته شدن میادین گازی اسرائیل تأثیر قابل‌توجهی بر خاورمیانه یا اروپا ندارد، بر خلاف اینکه اسرائیل در تلاش است به افکار عمومی بین‌المللی از تاثیر آن بگوید تا مقاومت فلسطین را تحت فشار قرار دهد.

کمال با اشاره به تاثیر بسته شدن میادین گازی در ساحل سرزمین‌های اشغالی بر خود رژیم صهیونیستی افزود: پیش‌ترمصر به تل‌آویو گاز صادر می‌کرد تا اینکه اسرائیلی‌ها مازاد تولید از گاز را کشف کردند و تولید گاز اسرائیل به شبکه گاز مصر وارد شد، مجمع مدیترانه شرقی پدید آمد و مصر وضعیت سرمایه‌گذاری در زمینه گاز طبیعی ایجاد کرد.

وزیر اسبق نفت مصر تاکید کرد: مصرف زیاد برق در تابستان گذشته با توجه به افزایش دمای بی سابقه هوا منجر به کمبود بی سابقه گاز شد و بودجه هم اجازه تخفیف مبلغی برای خرید گاز را نمی‌داد.

وی تاکید کرد: یک ساعت (یا دو ساعت) در طول روز که این روزها  برق قطع می‌شود، ۳۰۰ میلیون دلار در ماه برای دولت صرفه جویی به همراه دارد.

کمال همچنین پیش‌بین کرد که موج گرمای فعلی هوا در مصر طی این هفته پایان یابد و دمای هوا به حالت عادی بازگردد و در نتیجه قطعی برق در این کشور هم کاهش یابد.

سامح الخشن، سخنگوی نخست وزیری مصر روز یکشنبه اعلام کرده بود که واردات گاز طبیعی مصر از سرزمین‌های اشغالی در ماه جاری به صفر رسیده است و افزایش مصرف برق در سایه گرم بودن کماکان هوا و کاهش مقادیر گاز عرضه شده از خارج از کشور از ۸۰۰ میلیون فوت مکعب گاز در روز به صفر از دلایل قطعی برق در مصر است.

مصر تنها گاز طبیعی را از سرزمین‌های اشغالی وارد می‌کند که میانگین آن بین ۸۰۰ تا ۸۸۰ میلیون فوت مکعب در روز است و البته بیشتر آن را به شکل گاز مایع به اروپا صادر می‌کند، اما با شروع جنگ در نوار غزه و پس از بستن میدان گازی تامار رژیم صهیونیستی، عرضه برای مصرف محلی در مصر متوقف شد.

‌شرکت آمریکایی شورون که از میدان گازی تامار در آب‌های ساحلی سرزمین‌های اشغالی در دریای مدیترانه بهره برداری می‌کند، در نهم اکتبر (۱۷ مهر ۱۴۰۲) اعلام کرد که عملیات تولید گاز طبیعی از این میدان را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده است.

شورون اعلام کرد که به دلیل نگرانی‌های امنیتی در این سکوی گازی، دستورالعمل‌هایی را از اسرائیل دریافت کرده است تا تولید گاز طبیعی در میدان تامار را متوقف کند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesadekeshvar.ir/?p=14450

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: